Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
04
Jun 13

Vilken identitet bygger Jag med den här maten?

Det droppade precis ner en Facebookinbjudan till Brofästets kommande Julshow, jag trillade väl inte av stolen direkt och förutom att det går mot sommar och julen känns ganska avlägsen är väl inte heller min generation dom som direkt springer ner dörrarna på krogshowar. Förutom Wilson-grabbarna förstås, som gör typ 90% av alla krogshowsannonser vilket ger dom fritt inträde på samtliga byns shower, och lägg därtill att dom dessutom har någon insider på KST som smugglar ut drinkbiljetter. Jag ser det framför mig, en mörk gränd i något industriområde, Wilson-Fredrik möter upp sin kontakt, han lämnar över ett gäng grafiska profiler i utbyte mot nytryckta krog-shows-drinkbiljetter som han öser ner i en hipster-tygpåse och försvinner snabbt i mörkret.

Med tanke på hur många olika krogshowar som poppat upp i regionen de senaste åren så måste det vara rejäla vinstmaskiner, eller? Undrar hur många miljoner i skattemedel som går till denna typen av konceptifierad underhållning för kommun, stat och landstingsanställda. Kanske något för superjournalisterna i plåtskjulet på Amerikavägen att sätta tänderna i? Det känns som att så fort någon ens nämner ordet representation skriver ju Östran en artikel, Ulf Carlsson har med största sannolikhet en genomarbetad wordmall för att undertlätta skrivandet i dessa fall, scoop.doc heter filen sägs det.

Läste Ridderheims trendrapport idag, en trendstudie om hur vi kommer att handla, laga och äta mat de närmaste 5-7 åren. Ett jäkligt bra kompass för oss som jobbar med mat och allt runtomkring. Och trots att vi har vår verksamhet i lilla kontroversiella ankdammen Kalmar är det mycket som stämmer överens med hur jag tror våra kunder vill ha det. Rapporten lägger mycket fokus kring upplevelsen, spårbarhet och socialt ätande. Det stod dock märkligt nog inget om krogshowar.

Här kommer några intressanta axplock från rapporten:

Många har tröttnat på det lyxiga, pretentiösa och korrekta, nu längtar vi efter en oslipad, enkel och mer informell stil. Därför ser vi mer rebel cooking, punk-kockar och kockar med
barnasinnet kvar.

Syrning, långkok, ystning och surdegsbak blir allt populärare. Teknikretron innebär också en renässans för gamla maskiner, till exempel mandelkvarnen och köksvågen, men nu i moderna utvecklade varianter. Vi kan även få se nygamla maskiner som tryckkokaren och bakmaskinen användas mer framöver.

Fler singelhushåll och en mobilare livsstil där vi allt oftare äter utanför hemmet har drivit fram ett behov av mötesplatser där folk kan träffas och äta mat tillsammans med
andra. Trenden kallas seating (social + eating). några exempel är långbord på restauranger, offentlig social möblering och middagsklubbar. Trenden drivs också av sociala medier som underlättar för människor att möta andra med samma intressen, bestämma träff för att umgås och äta tillsammans.

Många människor anammat en livsstil där de ständigt är på väg och sällan har tid att sätta sig ner och inta en lunch eller middag. Istället äter man sin mat i farten, på väg till nästa möte, i bilen eller på tunnelbanan. Symptom på trenden är så kallad one-hand-food, mat som går att dricka och olika slags miniportioner, som tillåter oss att göra något annat med den andra handen. Restauranger och butiker måste bli bättre på att fånga folk i farten och erbjuda dem god mat, antingen genom nya distributionskanaler (till exempel food trucks) eller med mat som är lättare att äta när andra aktiviteter pågår parallellt.

För många är det viktigt att skaffa sig en unik och personlig identitet. Maten spelar en allt viktigare roll för att skapa den identiteten. Vad vi äter, var vi äter och hur vi äter säger något
om våra värderingar och vilka vi är. De sociala medierna har gett oss fler möjligheter att bygga vårt personliga varumärke, inte minst genom att lägga upp bilder på råvaror, shoppingmiljöer, maträtter och middagar. På Facebook, instagram och pinterest är det vanligt med bilder på mat.

I en tid när det blir viktigare med mat som livsstil och identitet måste handlarna tänka på att individanpassa sina erbjudanden och verkligen svara på konsumentens fråga:
Vilken identitet bygger Jag med den här maten?

Be Sociable, Share!

5 kommentarer

  1. Käkade just en burgare från Frasses. Den var god.

  2. Vilken krogshow ska du gå på i jul Dan Johannesson?

  3. Din och BG såklart… Rain Man på Rival i höst såklart

Lämna en kommentar