Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
28
Okt 11

Veckans Östrankrönika- Möt kundens krav på krogen

Som företagare i livsmedelsbranschen är det inte alltför sällan som jag hamnar i livliga diskussioner om stadens matutbud. Och det är ingen större hemlighet att många av Kalmars restauranger ofta kritiseras, ibland något oförtjänt, men i många fall helt befogat.
Medvetenheten hos oss svenskar har ökat kraftigt och med medvetenhet menar jag inget annat än ren kunskap. Det går inflation i långkok, surdeg och ekologiskt närodlade råvaror. Det tycks inte finnas någon hejd på matlagningsprogram i alla dess former i olika tv-kanaler. I SVT:s senaste programserie med Niklas Ekstedt släpps vi rakt in bakom kulisserna på många av världens absoluta toppkrogar där gastrosexuella män lägger upp råvaror med pincett. Tvåtusentalets manlighet?
I de svenska folkhemmen unnar sig dagens medelklass vardagslyx som löjrom, en bättre köttbit och sist, men inte minst, det numera obligatoriska Amaronevinet som vi älskar oavsett hur mycket Berlusconi ber resten av världen att dra åt helvete samtidigt som han snaskar på prostituerade småtjejer och driver Europas ekonomi i botten.

Hur som helst – verkligheten har gjort att konsumenterna har börjat ställa helt nya krav, krav som vi inte alltid lyckas leva upp till. Men vad är egentligen problemet?
Sett ur ett lokalt perspektiv är vi för dåliga på att vara tydliga med våra koncept, om vi ens har några. Den stora skillnaden mellan en verksamhet som går bra jämfört med en som fungerar sämre, är att man har en tydlig idé som kunden förstår och som man internt tror på. Det handlar inte enbart om själva maten, även om den givetvis är enormt viktig. Vi är för dåliga på att bygga miljö och känsla. Våra verksamheter ska vara öppna, varma och tydliga, här spelar inte pincetten någon roll, men det gör människorna bakom varumärket.

Generalfelet i vår bransch är att kärnverksamheten, det vill säga servicen och kockarna, gömmer sig bakom logotyper och grafiska profiler och kastruller. Vi tror att det bara handlar om typsnitt och färger på menyn, men vi har glömt bort att använda oss av det viktigaste i vår marknadsföring: personalen.
Bara genom att aktivt studera andra verksamheter och koncept och låta oss inspireras kan vi bli mycket bättre. Och jag är övertygad om den Kalmarcertifierade det går inte-stämpeln kommer att suddas ut när morgondagens konsumenter släpps ut på marknaden.
Sen kan man tycka vad man vill om det. Antingen lägger man sig ner och dör och skiter i allt eller så försöker man anstränga sig genom att anpassa sig till verkligheten. Ska vi nu växa, då måste alla anstränga sig. Om det nu verkligen är så att alla vill att vi ska växa och utvecklas? Eller, det kanske är så att vi innerst inne sitter och säger: Det går inte.

Veckans snackisar
Hummerfiske i Smögen i början på veckan med kockar och krogpersonal från östra Småland och Blekinge. Det blev förutom skaldjur långa diskussioner om vår branschs framtid, samt inblickar i andras liknande verksamheter.
En liten tripp till Berlin väntar i helgen. Där väntar bland annat en tyngre sittning på Gastro där världens bästa restaurang Noma har gästspel.
Martin Nilsson
martin@mycketgutt.se

Be Sociable, Share!

Lämna en kommentar