Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
30
Mar 12

Upplagt för en kulturell katastrof- Veckans Östran

Vi kommer nu att arbeta med att marknadsföra oss på sociala medier och Twitter.

Nej Kalmar Konstmuseum. Det är inte lösningen på era problem, långt ifrån. Att sedan museichefen i nästa akt lägger över skulden för det vikande besökarantalet på oss Kalmarbor. ”Vi som bor här är bäst, och det är bäst som det är” är nog inte heller det rätt taktik för att få tillbaka förtroendet om jag känner Kalmar rätt..?

Som om det inte vore nog. I samma drev passar borgmästare Persson på att skicka en känga till konstmuseet och berättar minsann att han är besviken på de halverade besökssiffrorna.

Och alla juveler som redan från början var emot svartbygget i Stadsparken sitter nöjda och mumlar tyst för sig själva:

– Vad var det jag sa…

Problematiken med just denna pajkastning? Ingen tar något ansvar! Alla skyller på varandra och det är som upplagt för en kulturell katastrof.

Precis som vilken organisation som helst måste konstmuseet börja sälja sig bättre. I en utopi räcker det kanske med en tung utställning av en svårt sargad tysk konstnär, men ska man locka någon utöver det fina kulturetablissemanget, det vill säga Kreti och Pleti, då måste man kunna begära att Konstmuseet i alla fall kan erbjuda en slät kopp kaffe. Och visst är det mycket olyckligt för verksamheten att Byttan har valt att bomma igen större delen av året.

Drar man en internationell parallell så är näringslivets engagemang i kulturlivet betydligt större. I exempelvis Tyskland ses medlemskap och sponsring till konstmuseer som ren prestige. Kanske är det svårt att implementera den känslan i Kalmar, men man kan i alla fall göra någon form av paketering och kommunikation till oss företagare. Det är ju en fantastiskt häftig arena för alla typer av evenemang och sammankomster.

Men här gäller det även att byråkraterna släpper på tyglarna. Möjlighet till att dricka ett glas rött när man minglar runt i lokalerna måste finnas. Kanske är det läge att växla upp ordentligt och låta museet driva Byttan för att bredda konceptet?

Eller är vi alla grundlurade? Kanske är det debatten som är själva konsten?

Be Sociable, Share!

4 kommentarer

  1. Känns som den där kulturnissen behöver en redig mustig gorgonzolasås!

  2. Kontmuseum? Top floor: Gamla skänkta tavlor. Vån. 2 Kontor!? Källare: för barn – bra. Återstår då vån. 1…bjud in de lokala konstnärerna och kör lite sälj (det är det som företagarna behöver hjälpa till med). Vida museum är så mycket snyggare. På en kasse öl når man Louisiana (om man fyller den igen i Hbg). Använd stället nu när det finns, för satan.

  3. Martin du vet inte hur rätt du NÄSTAN har…

  4. Martin!

    Du ger många värdefulla poäng i det här inlägget. Tyvärr så tror jag dock inte att ledningen för konstmuseet läser din blogg och om de skulle göra det så är jag skeptisk till att de skulle lyssna. De lever i det som du kallar för utopi – ”bra” konst säljer sig självt. Vilket är märkligt eftersom det inte finns något konsensus om vad som är ”bra” konst och då behöver de informera om vad som enligt dem gör att deras konst är bra. Ledningen berättar att de inte har resurser som räcker till för att genomföra marknadsinsatser. Då undrar jag hur många anställda du har i Kallskänken som arbetar heltid med reklam? Ledningen för konstmuseet måste inse att de är marknadsförare! Det är dem som ska synas och vara delaktiga i diverse sammanhang, helst utanför den egna arenan. Då har de i alla fall börjat sitt arbete med att vända den svikande besökssiffran. Vi har en spännande byggnad som innehåller konst, enligt Sveriges ledande kritiker, ex. DN, av nationell klass men inga besökare. Det är lika underligt som om folk hellre skulle titta på division 5 i Gullaboås en lördag samtidigt som KFF spelar ett toppmöte i allsvenskan på GFA. Så uppmaningen blir följande till konstmuseet; skapa en bättre stämning så besökare känner att de trivs i huset och beger er ut utanför det egna reviret och avdramatisera begreppet konst. Det kan vara minst lika roligt att besöka en bra utställning som att se en välspelad allvsvensk fotbollsmatch. Om man ”förstår” vad som skiljer den mot en division 5 match eller dålig utställning.

    Vh,
    Dom Manuel

Lämna en kommentar