Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
06
Okt 11

Tråkigt eller exotiskt företag?

Det är inte allt för sällan vi får ryggdunk för vårt sätt att driva företag. Ord som kreativitet, tänka utanför boxen och framåt. Superlativen är givetvis sköna att slicka i sig men det handlar inte bara om att vi är duktiga, utan också om att många företag idag faktiskt är ganska tråkiga.

Kreativitet, nytänk och framåt blir väldigt tydligt när man till exempel ställer ett tråkigt varumärke bredvid.
Nu låter det här kanske som rå kritik, och det är det. Men efter att i några år följt näringslivet i byn är min personliga åsikt att man kan se ett mönster i företag som står still i sin utveckling.

Man får givetvis ha respekt för att företag inte vill växa och utvecklas för man har det rätt bra. Samma leverantörer, sortiment, kunder, öppettider, kampanjer, personal, semester och på sista raden ett helt okej resultat. För det vore ju fan om alla skulle springa runt som galningar och hetsa med sina affärsidéer och varumärken.

Sedan är det ju faktiskt en ren omöjlighet att alla företag ska gå bra. Man pratar alldeles för sällan om vikten av att företag också måste få gå dåligt för att andra ska utvecklas, missförstå mig rätt men jag vill påstå att detta är ett av grundplåtarna i näringslivet. Konkurrensen är en mycket stor drivkraft.

En annan personlig analays är att jag upplever att allt för många företag har spretande verksamheter. Man har ingen tydlig och utmejslad affärsidé utan allt för många uppdrag hamnar utanför ramverket för affärsområdet. I ärlighetens namn har Kallskänken varit ett rätt splittrat företag historiskt sätt där vi har hoppat på många olika tåg och när det var som värst så erbjöd vi allt från tågcatering till enbart uthyrning av porslin, tält och stolar. Numera har vi en något tydligare vision som är ganska enkel, vi ska göra mat och hyra ut hotellrum. Verkligen jättetydligt…

Och vad vill jag egentligen säga med det här? Tja, vi kan väl bestämma att vi har det ännu roligare på jobbet.

Be Sociable, Share!

Lämna en kommentar