Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
15
Dec 10

Tillgänglighet och Sthlm

Sitter i nedsutten soffa i en suspekt lägenhet på Söder. Grabbarna Wilson ska fotograferas till ett reportage som ska gå i nästa nummer av Postens företagstidning Du&Co. Temat är unga entreprenörer och lägenheten har omvandlats till en fotostudio. Jag får inte var med, majonnäs är tydligen inte lika coolt som mediakommunikation.

Upp i svinottan för att hinna med första flyget till Stockholm och vi tog en frukost på hotellet innan vi ens checkat in. Ikväll är det dags för festen på Strandvägen, snart dags att peppa gång rejält. Idéen är sedan att vi under kvällen kommer att flytta festen till Eskilstuna. Återkommer som sagt i detta ärende.

Tung tung sittning på Kallskänken igår när delar av Östrans styrelse avnjöt den numera legendariska halvåttamenyn, och jag tjuvlyssnade lite på deras samtal kring politik och tidningens framtid, spännande. Jag kan verkligen tänka mig att servitörer får höra en hel del inside information.

Dialekt och tempo, Stockholm, Stockholm stad i världen. Pappaledighet och dubbel espresso, DN-kultur och skinnstövlar, skägg och stickade tröjor, karriär och projekt. Och sen jul på det.

Tänk att vi orkar med jul varje år. Att vi accepterar en hel månad frosseri i julhandel, julmusik, julmat och julpynt. Har idag lämnat in en motion till riksdagen där jag förelslår jul vart fjärde år, precis som typ OS och VM.

Har den senaste tiden funderat mycket kring folks krav på tillgänglighet som jag tror har förändrats dramatiskt den senaste tiden. Till och med kommunen (hör och häpna) kommer att ta bort sitt klassiska telefonsvarsmeddelande: Den du söker. Har gått för dagen. Och återkommer. Den 21 juli. 2011. På Martin. Nilssons. Födelsedag. Vill du tala med. En. Telefonist. Var god dröj.

-Kalmar Kommun, du ringer på Elana Kakavandi.

Som egen företagare är det A och O att alltid vara tillgänglig, och detta bygger givetvis upp en förväntan att det alltid ska vara så vilket kan göra mig lite halvstressad. Men här skarvar jag in ett av budorden: Allt vad ni vill att människorna ska göra för er, det ska ni göra för dem. För visst är det så, idag kräver vi tillgänglighet.

Och jag fortsätter älta vikten av att möta den nya generations konsumenter med våra behov, som några av dem kan uppfattas som nya.

Ta emot en beställning på Facebook
Prata bolåneräntor med sin bankman på Lilla Puben
Gå före i den ordinarie kön.
Kunna skicka ett sms till sin tandläkare om en bokning av hållagning och tandblekning
Svara på ett mail innan det är skickat
Ringa kvällstid till Anna Telleus och fråga om det verkligen är så att tummen ska göra ont trots att det var en vecka sedan den stukades i pulkabacken i Svartbäcksmåla.

Och säg så här, det finns ett gäng företag i den här stan som inte riktigt hänger med, men det är dom givetvis medvetna om, eller hur.

Dagens bild tillägnar jag Fredrik. Som i jakten på lägenheten där dom skulle fotograferas missade en detalj som visade sig vara avgörande för att hitta, Fredrik såg inte den gigantiska fotoblixten.

Jag: -Där är det!
Fredrik – Japp! Där är ett kök.

Be Sociable, Share!

En kommentar

  1. SMS funktionen fungerar ju alldeles utmärkt gällande din tandläkare. Lämna återbud,boka tider och behandlingskonsulationer. Där ligger jag långt framme! Iaf i ditt fall…

Lämna en kommentar