Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
11
Maj 11

Svartbygge och omsättning

I dagens Östran skriver man om det misskötta odlingsområdet vid Funkaborondellen där debatten har tagit fart och samhällsbyggnadskontorets ordförande Mattias Adolfsson klassar området som ett svartbygge. Inga konstigheter, helt korrekt, det ser för jävligt ut. Det mest intressanta, hur uppkom diskussionen? I en blogg.

Och det är verkligen varken första eller sista gången B-G eller någon bildar opinion i sin blogg. När vi sökte bygglov för vår hotellbyggnad skrev jag ett öppet brev till Kalmar Kommun som även det slutade i uppslag i dagstidningarna och att ärendet satte fart. Tänk vilken makt ordet har utan att man har någon uttalad titel. Intressant.

Grill igår och vi drack faktiskt lite Fanta och Rosé, men säg det inte till någon.

Jag blev överraskad av just b-g.se och mottog veckans vinflaska, det ä verkligen med ödmjukhet och respekt jag tackar för gåvan som lämnades över av B-G himself. Något han dokumenterade här:

Datumen för inspelningen av mig är bokade, det blir 9:e, 10:e och 11:e juni. Den 11:e juni kommer vi köra Hällkväll, boka in det.

På Kallskänken har vi ökat omsättningen med nästan en miljon hittills. Våra produkter har ett snittpris på runt 50 kr. Det blir runt 20 000 mer portioner i år jämfört med förra året. Men det är fortfarande ett krig på sista raden. I en drömvärld tror man att en ökning av omsättningen per automatik genererar mer vinst, men så är det inte alltid. I synnerhet inte i matbranschen, det krävs mer personal och inköpen ökar. Våra råvarukostnader ligger i dagsläget på strax över 40 procent lägg därtill personalkostnad, el, värme, engångsmaterial (enorma mängder), hyra, drivmedel, annonsering och det blir inte mycket över. Dessutom måste man alltid hålla uppe kvalité, i såväl produkter som i service. Det är en tuff branch, helt klart. Fan, man skulle blivit mäklare istället.

Be Sociable, Share!

En kommentar

  1. Jag vet inte hur stor del av utgifterna allt engångsmaterial (emballage?) täcker, men kanske det kan vara värt att se på nya lösningar? Det hade vart positivt för miljön, men på den andra sidan genererar ju alla Kallskänkspåsar och Mycket Gutt-grejer en hel del gratis marknadsföring…
    ”Emballageproblemet” är verkligen växande, och egentligen ett globalt problem, det förväntas ju inte heller att ett serveringsställe i Kalmar ska lösa det. Men man vet ju aldrig 🙂 Tidernas största utmaning, Martin?

Lämna en kommentar