Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
06
Mar 11

Smartphonesallad och Ralph Laurenfrallor

Fantastisk reflektion från gårdagens blogginlägg i kommentaren, denna diskussion kan jag redan tycka är mer intressant än både cykelbussar, parkeringsplatser och konstmuseet tillsammans. Låt mig få replikera.

Det går inte är ett klassiskt uttryck inom krogarna i Kalmar, man skyller helt enkelt på sina gäster istället för att rannsaka sin egen organisation. Varför? Ganska självklart, den absolut lättaste vägen. Jag må vara lite för optimistisk i min ”nya” paketering av Kallskänken, men jag bygger min vision på vad jag vill göra, sedan är det upp till oss att lyckas med kommunikationen. För allt företagande oavsett om det är restaurang bygger på kommunikation, och kan vi förmedla vår vision till våra kunder så att dom förstår, känner sig trygga och känner vår passion så vet jag att vi kommer att lyckas.

Vi har idag en plattform på Kallskänken med ett flöde av i snitt 400 kunder per dag. Vi jobbar aktivt med att låta kunden få en inblick i vårt arbete, lära känna kockarna, servitörerna och kallskänkorna, dels för att det är oerhört roligt, men den här kommunikationen ingjuter ju också ett förtroende. Vår vision handlar egentligen inte om att vi ska ta bort vårat redan fungerande koncept, utan komplettera det för att helt enkelt sälja mer.

Kalmarborna är inte alls särskilt priskänsliga, det är en myt, men vi ska givetvis fortfarande ha många billiga alternativ, och självklart kommer inte allt att kunna vara närproducerat, men vi ska jobba för det så mycket vi kan och implementera det i produkter där vi tydligt berättar det för kunden, och jag vet att folk är beredda att betala extra för det. Det har nämligen landat, som jag tidigare nämnde, en ny generation konsumenter som har ett naivt konsumtionsbeteende, och som inte har genomgått något större nationalekonomiskt trauma, och vi 80-talister, vi handlar som fan, smartphonesallad och Ralph Laurenfrallor.

Jag har aldrig sagt att vi har skapat ett revolutionerande koncept, men på sikt när vi har Nordens billigaste designhotell med 30 rum, takeawayutbud, bistro och smörgåstårta, då tror jag vi ändå kan titulera oss unika. Visst står vi inför en gigantisk utmaning, men med samverkan mellan andra duktiga företag, kreativ kommunikation och drivkraften och glädjen så har vi ett ramverk för framgång.

Men det absolut viktigaste, det är att få kunden att förstå din vision, det är därför bra företag går bra, och dåliga företag går dåligt. Så mycket svårare än så är det inte. Vilka restauranger i staden har en tydlig vision för oss kunder att ta del av? Vet man ens något om personerna bakom kastrullerna eller i matsalen? Hur gör man för att förmedla sina verksamheter? Har man ens någon energi längre?

Är kunskap verkligen viktigt, eller är det egentligen bara erfarenheterna som räknas?

Be Sociable, Share!

Lämna en kommentar