Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
10
Dec 13

När ekonomin stramas åt, tummas det på kvalité, i alla branscher.

Läser om matfusket runt om i länet i både Barometern & Östran. Det sägs att det serveras Parmaskinka, fetaost och parmesan men egentligen är det lufttorkad skinka, salladsost på komjölk och gran padano. Faktum är att detta handlar inte om medvetet fusk utan snarare ren okunskap.

Ta Parmaskinkan till exempel, eller Proscuitto, som då är det italienska ordet för skinka. Låt oss säga att den lufttorkade skinkan är tysk, så får du som krögare kalla det Proscuitto men inte Parmaskinka eftersom Parmaskinkan måste vara från just Parma. Du kan däremot utan några problem kalla det Proscuitto och skinkan kan vara från Mörbylånga eller Bangkok så länge den är lufttorkad. Mycket av den Italienska skinkan är nämligen tyskuppfödd gris som lufttorkas i Italien för att kunna säljas dyrare som just Italiensk lufttorkad gris. Såsom Svenskt kött, vi har inte tillräckligt med produktion av Svenskt Kött för att mätta alla munnar i landet, därav prisbilden som då också leder till att vi måste importera kött från exempelvis USA och Uruguay.

Problematiken ligger också i en okunskap i många led. När allt mer priser ska pressas och det tummas på kvalitén så försvinner stoltheten. Idag är det vanligare att man köper alla sina varor från en och samma leverantör som tack vare sina volymer lyckats pressa priserna. Säljarna vet generellt sätt ganska lite om sina produkter och passionen för hantverket suddas ut. Här ser man en tydligen vattendelare i branschen. Dom mest seriösa och passionerade sprider ut sina leverantörer tar in kaffe från kaffehandlaren, vin från vinimportören, räkor från fiskhandlaren, grönsaker från grönsakshandlaren osv. Man får kanske inte alltid dom bästa priserna men man får något som är bättre, kunskap, passion och stolthet. Och precis som med all handel bygger fortfarande affärer på relationer och förtroende.

Som i sin tur leder till att man stolt kan berätta om sin Pata Negra, den svarta grisen luftorkad i djupaste Spanien minst 24 månader som vi har på menyn. Och det gott folk, är ingen sketen Italiensk Parmaskinka. (Boka bord idag…)

För att dra en jämförelse till matfusket som båda tidningarna skriver om idag. Får man säga att det är en Östran när det egentligen är en Barometern? Eller har hela den så skickliga och ambitiösa sportredaktionen med Hansson, Ahlén, Wiberg bytt arbetsplats? Att ingen reagerar mer på detta är inget annat än okunskap. Och vad hände med stoltheten Gota Media? När ekonomin stramas åt, tummas det på kvalitén, i alla branscher.

Be Sociable, Share!

2 kommentarer

  1. Aj…..

Lämna en kommentar