Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
24
Maj 11

Mötet med den tolfte spelaren

I bilen på väg mot Olympia får jag ett samtal! Hasse ringer, texten måste vara klar nu! Jag som hade tänkt skriva om mina upplevelser från Helsingborg, detta åter.
Vi backar bandet. Det är lördag, det är höga förväntningar, det är sol, det är sen eftermiddag, det är upplagt för folkfest! Det kanske inte var den sexigaste motståndaren, men väl gladfotboll, en allsvenskans skytte- kung och en mindre koloni med blivande storspelare. En bra känsla helt enkelt, en bra match på GFA och visst fanns det förhoppningar om tre nya poäng.

Mattias Johansson vinkar till från sin svarttonade bilruta i kvarteret där vi bor, möter honom en kvart senare, han med en necessär, jag med en smörgåstårta till DJ Stig. Denna gång har han med sig hela sin familj, som ödmjukt hälsar och vi önskar varandra lycka till som om vi aldrig skulle ses mer. Med ett Buster-liknande spel hade han senare en mycket bra dag. En riktigt bra dag till och med! Som han spelade ut likt en seriefigur. Energin han slog bollar med stavas självförtroende, vilket självtroende!

Guldfågeln Arena har redan efter frya hemmamatcher något magiskt över sig. Lite barnsjukdomar och helt plötsligt ställer vi oss frågan, går det att förlora här? Det sportsliga resultatet i all ära. Det hände något annat under Häcken, bland löven där vaknade en annan rörelse. Kaptenen hade uppmanat till support. Det var förutom klacken en ny sektion som presenterade sig, nämligen Sektion 101.

En lite revolution startade i och med detta, en grupp med urban yngre medelålders popfans som älskar tyst- nad i form av Depeche Modes ”Enjoy the silence” som nu sprider nu fantastisk ljudstämning på läktaren som bland sponsorerna beskrivs som Solsidan. Vikten av en aktiv supporterkultur som kommer från annat håll än från Kalmar FF går inte att underskatta. Det är en känsla som måste infinna sig på läktaren som växer självmant.
Här är det också viktigt att näringslivet och folket har en gemensam sak i läktarkulturen och vem sa något om tifo?
Många av er har säkert upplevt en uppväxling av marknadsföringen kring matchdagarna på GFA. Vi har nu en medial social spridning som är vass och kommunikativ till helt nya grupper som förhoppningsvis gör att vi kan hålla ett stadigt snitt på publiken på vår underbara nya hemmaarena.

Enskilt ansvar är också viktigt för att den aktiva supporterkulturen skall verka ut i alla led. När Skeppland blir tillsagd av en ordningsvakt visste han nog inte om att han skulle bli sådan hjälte som han senare blev, för på GFA sjunger vi på hela arenan, oavsett om du har en kycklingwrap i munnen, en pikétröja i solen eller står i speakerbåset.

Be Sociable, Share!

2 kommentarer

  1. Framtidens fotboll

    Mycket gutt med marknadsföringen kring FF numera. Helt rätt inställning med lite kaxig udd. Men vad hände med den senaste ”flashen”? Från ”råttfälla” till ”sjung för Kalmar” tyder på yttre otillbörlig påverkan från storstaden, eller? Kaxigheten sargades lite i kanten,…men det går ju att reparera. Stå upp för Kalmar!

Lämna en kommentar