Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
08
Apr 11

Krönikan från gårdagens matchbilaga

Kycklinggryta, hönsgård och rymdskepp är bara ett axplock av alla smeknamn på vår nya Guldfågeln Arena. Sällan har ett bygge i regionen varit så omtalat, debatterat och gubbvaktat. I över ett år har dom två rondellerna vid arenabygget varit Sveriges farligaste trafikplatser då nyfikna människor från hela regionen slängt ett extra öga på det som har blivit Smålands nya mötesplats. Nu står den där i all sin prakt och manifesterar föreningens framtid, men också att Kalmar har fått ett nytt landmärke som vi kan känna stolthet för.

Det vore en extrem överdrift att påstå att vi som har biljetter till premiären köpt ”grisen i säcken”, men faktum kvarstår att ingen vet ju hur det kommer att bli. Inte ens Kalmar FF själva. Inte ens Nanne. Känslan, volymen och helheten. Vi har blivit lovade en helt ny fotbollsupplevelse. Nu på måndag vet vi exakt vad det uttrycket innebär.
Med nya Guldfågeln Arena som plattform, har föreningen växlat upp rejält och man har redan ökat intäkterna från såväl sponsorer som publik. Föreningen sprider en helt ny energi som märks i kreativ marknadsföring i olika kanaler, nya attraktiva produkter för näringslivet samt en helt ny dimension av sponsorvård. Faktorer som är avgörande för en fortsatt sportslig framgång.

Laget har blivit än mer transparant och med lagkapten Henrik Rydström i spetsen kan vi som vill följa vårt Kalmar FF på träningsläger, bortamatcher, ja ända in i omklädningsrum- met. Över tvåtusen personer följer föreningens inlägg på Facebook och fem gånger fler uppdaterar hemsidan dagligen.

Den något negativa bild som tidigare funnits kring Allsvenskan känns i år som bortblåst. Istället har vi förhoppningar och förväntan. I fikarummet, på bensinmacken, i skolans korridorer, på internet, på stadens gator och torg. Det pratas fotboll precis överallt. Kalmar FF engagerar, och det måste vi i organisationen förvalta med stor ödmjukhet och respekt. Alla har vi en egen bild av vårt FF. Nu är det hög tid att stärka den bilden ytterligare.

Med en helt ny fotbollsupplevelse föds också garanterar en helt ny läktarkultur. Med det sker inte av sig själv, nu är det upp till oss som sitter och står på läktaren att agera. Ung som gammal, det har blivit dags att äntligen få ett ordentligt utlopp för vår rödvita kärlek. Så dra på dig en rödvit halsduk, släpp alla hämningar och sjung med.

Vi har röda dagar framör oss

Be Sociable, Share!

Lämna en kommentar