Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
25
Nov 13

Kändistätt, bubbel i Krögarkalmar och en orimlig prisbild

Sur förlust i Korpen, ont i ryggen och kanske till och med lite viktökning. Det märks att man så sakteligen börjar landa efter en hel del stress och mycket jobb. Vi har med vår Bistro och brunch ökat öppettiderna med nästan 50%, verkligen hur kul som helst, men det börjar kännas, framförallt mentalt.

Mervärdet med det nya konceptet har gjort att hotellbokningarna haglar in, beläggningen är riktigt bra med tanke på årstiden, varje helg har vi helt fullt. Ni ska bara veta hur mycket evenemangen på Kalmarsalen, Slottet, Sandra m.m drar folk utifrån. Och arbetet med destinationsutvecklingen i staden är så oerhört viktig för näringslivet att den egentligen förtjänar ett eget blogginlägg, ja till och med en insändadre. Får ta och titta på det.

I fredags hade vi Niklas Strömstedt i Bistron, stort. Mycket sympatisk herre, jag bjöd på den numera obligatoriska kändismunken fylld med citroncremé. Nicke, som jag kallar honom nu när vi är mycket goda vänner, är verkligen en A-kändis konstaterade vi, ständig leverans, jämn nivå och verkar rätt smart. Ja då blir det ett A.

Rydström, den gamla räven, han känner mycket kändisar han, särskilt i musiksverige. Mycket riktigt var det Rydström som rekommenderade Kallskänken, och han passade senare på att dyka upp och satte sig en stund vid bordet.

Det bubblar i Krögarkalmar, det är tufft därute för många sägs det. Kalmar Slott söker ny restauratör, förhoppningsvis blir det något namn utifrån med både kapital och kunskap. Inflationen i krogshowarna har gjort att många föreställningar har ställts in och mellan raderna skvallras det även där om röda siffror. För mig är det glasklart. Krogshowens tid är definitivt förbi, en ny generation konsumenter vill helt enkelt ha något annat. Fast jag ber att återkomma i ärendet eftersom jag själv ska på krogshow på Kalmarsalen på torsdag, vilket jag i och för sig verkligen ser fram emot.

Snart rullar vi ut årets klassiska kampanj på vår Nyårsbuffé, vi brukar sälja närmare 1000 kuvert av denna enkla men smidiga paketering på nyårsafton. Där usp:en är minimum 1person, dvs du kan vara helt själv på Nyår och njuta av buffén.
nyårsbuffe2013

Jag bokade också årets första annons i Barometern. Det blev en kvartsida den 28/12 för det facila priset av 13.650 kr ex moms. Dvs 17.000 kr inkl moms. Vilket motsvarar 215 luncher. Eller kostnaden för en månads halvtidslön, eller då 68 st Nyårsbufféer. För mig är det glasklart, det är fortfarande alldeles för dyrt att annonsera hos Gota Media för oss småföretagare, därför blir det tyvärr bara en annons för mig detta året.

Be Sociable, Share!

24 kommentarer

  1. Galet dyrt att annonsera, du har så rätt.

  2. Visserligen gick ICA i Norge 1 miljard back och satsningen där verkar misslyckas denna gång också. MEN jag tror att ICA gruppen Sverige jämfört 2013 ökar sin andel av marknaden och deras värde på börsen ökat med 70 % sedan årsskiftet. Dyrt ? Martin det är ett fritt land, annonsera där du vil….alla vill ha lönsamhet precis som du..

  3. Dan: Förstår inte kopplingen mellan Barometerns annonspris och ICA gruppens resultat.

  4. Hoppsan, nu skrev jag visst via Hans profil.

  5. Nej Hans det kan vara svårt att förstå 🙂 Kopplingen är kommentaren dyrt ! Priserna på många av era varor är också ”dyra”. Så dyrt att annonsera i relation till den ganska lysande affär som en ICA affär är känns från utsidan tveksam.

  6. Kan bli en intressant diskussion

  7. Begreppet dyrt har inte alltid med din ekonomi att göra. Det kan i stället vara satt i relation till vad du får för en summa pengar.

  8. Exakt. Det som vi också kallar ROI Dan Johannesson. Släpp landstingsflaggan och kom in i matchen.

  9. Lågt och högt..en säljer mackor en säljer en konsumtionslivsstil..annuitetsmetoden används huvudsakligen för bedömning av investeringar med längre livslängd än en annons Martin Nilsson ! Jag är med i matchen, med 100 anställda och en budget på 80 miljoner samt ett plusresultat sedan 3 år, vilket aldrig setts i LSK historia tror jag att jag förstår begreppet dyrt.. Annonsera i Kalmarposten då eller på Kommunens hemsida…den är väl gratis för dig Martin…en företagare som inte gnäller är lika ovanligt som en lantbrukare som är nöjd med vädret

  10. Dan Johannesson, ROI är ett utmärkt verktyg för att mäta verkningsgrad i marknadsföring. Vill du kan jag hjälpa dig med en kampanj för broddar nu till vinter så ni går ännu mer plus och slipper benbrott modell Berra Svedjenäs. Kör Kalmarposten, det kostar 25% av Barrans pris. Komplettera med en kampanjsida på ltkalmar.se och en flashmob där 200 man halkar på Larmtorget. Jag är öppen för att skicka med ett paket vägsalt och ett par broddar till alla som köper Nyårsbuffé.

  11. Jag ger mig…du är oemotståndlig i din svada Martin 🙂

  12. Hålet i trottoaren utanför Kallskänken da?

  13. Ett TB på 63; 50 per lunch måste du väl va nöjd med även om Barrans annonspriser är absurda för småföretagare 😉

  14. Nu vaknar den kockfan också…

  15. Hålet blir nästa års stora valfråga. Lagar Christopher Dywik’s parti trottoaren får de min röst!

  16. Träffar KD inom kort, något jag skall framföra då Berra. Jag menar förutom hålet i trottoaren 🙂

  17. Gama till dig några säsongskort på Ölands djurpark…

  18. Hörde jag Ölands djurpark? Trevligt.

  19. Kul lásning – f-n va jag saknar podden.

Lämna en kommentar