Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
05
Mar 11

Kallskänken, Mycket Gutt 2.0

Vi växer så det knakar, oerhört roligt, men det sätter också större krav på oss att fortfarande vara kreativa och hålla en hög kvalité på allt vi gör. Vi ska i större utsträckning använda våra butiker som plattform för att marknadsföra nya spännande produkter, detta genom att alltid ha välfyllda kylar med, Mycket Gutt!

Visionen är att vi ska behålla vårt traditionella och starka utbud men att vi decimerar antalet baguetter och sallader något och ersätter dessa med ett nytt fräscht sortiment som kommer att locka ännu fler kunder men även skapa en del merförsäljning för vår redan befintliga kundstock.

Några exempel på nya produkter är: smörrebröd, tapasrätter, rödvinssås, desserter, gratänger, ostar och annat gutt! Vi vill inte dö nyfikna, därför ska vi för vår egen och kundernas skull, testa nya spännande produkter varje vecka.

Vi kommer att ta ett större ansvar för vad vi säljer. Ekologiskt, närproducerat och hemlagat ligger i tiden och är viktiga ledord för Mycket Gutt. Vi ska förmedla en kunskap och passion för det vi gör, och hos oss ska det alltid finnas alternativ för hela familjen.

En tydlig trend är ökningen av unga kunder, den nya generationens konsumenter. En hungrig generation som har nya konsumtionsvärderingar. Här är livsstil, kvalité, trend och kreativ kommunikation oerhört viktigt. Och det finns ingen kundgrupp som bryr sig så lite om vad saker och ting kostar, vill man ha en Iphone, då köper man en och rundar av med en latte och en Vitamin Well.

I större utsträckning ska vi hjälpa våra kunder och genom att förmedla vår passion i lättsamma och kärleksfulla samtal ska vi få de att våga testa nya produkter som vi personligen står för. Känn dina kunder genom dig själv.

Vi är alldeles för jävla dåliga på att implementera våra nya produkter i Karlskrona, Nybro och i City! Det tar tid att köra in nya produkter och vi måste, måste ha tålamod! Annars blir vårt varumärke oerhört platt och osexigt och vi kan inte utvecklas i den mån vi vill. Och även där måste respektive butiker också ta ett större ansvar att sälja in nya produkter.

Aktuell skyltning och marknadsföring kan bara bli bättre, vi ska alltid se till att vi är uppdaterade på samtliga orter. Vår hemsida är en utomordentlig plattform som vi ska utnyttja än mer.

Till våren och sommaren kommer vi även att slå upp våra portar kvällstid i Kalmar, i Seger och Olsson har vi två oerhört kompetenta kockar som brinner för mat, och det vore fantastiskt kul att under lättsamma former provköra ett energifyllt bistrokoncept.

Tillsammans ska vi bygga konceptet Mycket Gutt ännu starkare, fylla det med kunskap, upplevelse, passion och drivkraft. I vår kommande renovering har vi oerhörda möjligheter att skapa ett centrum för upplevelse, vi får aldrig, aldrig stå still i vår utveckling.

Framtiden stavas latte, pastej, surdeg, twitter och tapas. Mycket Gutt helt enkelt.

Be Sociable, Share!

4 kommentarer

  1. Detta är hemligt internt dokument till alla anställda, men sen insåg jag, inget är ju hemligt…

  2. ”Vi kommer att ta ett större ansvar för vad vi säljer. Ekologiskt, närproducerat och hemlagat ligger i tiden och är viktiga ledord för Mycket Gutt. Vi ska förmedla en kunskap och passion för det vi gör, och hos oss ska det alltid finnas alternativ för hela familjen.”

    Ska bli intressant om Kallskänken ska bli den enda krog i Kalmar som klarar detta, det är en markant skillnad rent prismässigt, om priserna går upp för mycket på Kallskänken, kommer då de trogna gästerna att svika? Eller blir man som alla andra krogar i den här stan, slåss för det närproducerade men köper köttet från danmark, tomaten från spanien, sparrisen från holland, mjölken från skåne!

    Hur mycket man än vill så styr pengarna i det sista ändå, om man nu har skaffat två ”superkockar” så måste ju deras lön betalas hur eller hur, då kanske man inte är speciellt sugen att köpa den där genuina äkta parmesanen utan fortsätter köpa den billigare varianten av skarvar från Unilever?

    Eller ska smörgåstårtan, baguetterna och salladerna helt enkelt finansiera bistrosatsningar och närproducerat?

    ”Några exempel på nya produkter är: smörrebröd, tapasrätter, rödvinssås, desserter, gratänger, ostar och annat gutt! Vi vill inte dö nyfikna, därför ska vi för vår egen och kundernas skull, testa nya spännande produkter varje vecka.”

    Hur mycket nytänk är det då? Här väljer ni att gå på nått som alltid har funkat i Kalmar och som alltid kommer att funka i Kalmar: Rödvinssås och gratäng! Fan så gutt, Mycket gutt helt enkelt. Eller känns det som Mycket suck?

    Jag älskar det ni har lyckats göra med luncherna men om nu utvecklingen ska vidare och Martin äntligen får bli den Krögare han vill, se då till att göra något av Kalmars skeva restaurangscen, SKAPA NÅTT NYTT! Att fixa ett nytt takeaway koncept där du helt enkelt tar maten från restaurangen gynnar inte denna scen. Jag lovar att det kommer bli betydligt mer surr även utanför Kalmar om någon här vågar göra något nytt!

    Och om det skulle skita sig, så fall för gudskull tillbaka på smörgåstårtan, och låt Gröna stugan köra sin planka i fred.

    Jag önskar er all lycka och ser fram emot att få dinéra hos er!

  3. Jag har med glädje, som utlandssvensk med rötterna i Kalmar, följt denna blogg sedan en tid. Texterna genomsyras av härligt nytänk och frispråkigheten är livsbejakande. Jag har däremot tyvärr aldrig besökt Kallskänken ännu.
    Ambitionen med konceptet Kallskänken tycks, så här från molnet, vara kvalité och ständigt pågående förnyelse allt genomsyrat av att ”här ska vi, tamejfan, ha roligt”. Det är en härligt öppen positiv entreprenörsanda som talar via bloggen.

    Jag är inte så säker på att Kallskänken vill vara en ”gammelkrog” och inte heller på att dom därför vill jämföras med gammelkrogar. Den första krogen i Europa härstammar från år 803 (Stiftskeller St. Peter). Konceptet gammelkrogen har, efter drygt 1200 år, kanske blivit aningen förlegat. Det är nog dax, att precis som Kallskänken, tänka nytt och utmana gammelkrogen.
    Att det serveras en hel del plankstek på krogarna i Kalmar skall nog mer tillskrivas, marknadens (läs gästernas) ambition och önskemål (och smålänningens betalningsvilja 🙂 ), än krogens. Det är ju, som bekant, marknaden som bestämmer.

    Ett bistrokoncept med utpräglad takeawayfunktion känns mer som något som ligger i (fram)tiden än ett koncept från 803.
    Dagens samhälle och då specifikt den lite yngre generationen är ju aktiv och i rörelse större delen av dygnet. Dom vill säkert kunna hämta hem vällagad mat, och sitta i sina designade och surt förvärvade hem, tillsammans med familj och/eller sina vänner och umgås och titta på 100 tummaren på väggen, i allt större utsträckning.
    Ett besök på gammelkrogen blir helt enkelt ett alternativ och inte ett självklart förstaval, speciellt inte om totalupplevelsen som erbjuds lever upp till förväntningarna.

    Rödvinsås kan mycket väl vara nytänkande om det är en, med kärlek, långkokt & vällagad sås, serverad i en fräck takeaway-förpackning med en vinröd (ironi) rosett, av en glad och leende “superkock” som önskar en trevlig kväll och samtidigt ger “hemliga” tips om hur köttbiten ska behandlas. För det är ju ofta inte kunskapen och/eller intresset för matlagning som gästen saknar, utan som nämnts tidigare, tiden, och prioriteringen av tiden. Tillsammans med en närodlad köttbit, lite fräscha ölandsprimörer och kanske en flaska rött i kassen, så blir middagen kanske godare och med säkerhet billigare än planksteken på gammelkrogen, trots att såsen var “svindyr”. Ett så kallat win-win, kunden otroligt nöjd med såsen som satte piff på hela anrättningen och Kallskänken har fått en bundis for ever, som säkert kommer på både lunch & kvällsbesök framgent. Det är vad jag kallar “nytänk”.
    Och förresten, tala gärna om för mig vilken gammelkrog i Kalmar som servererar en klassisk rödvinsås, enligt konstens alla regler, så ska jag gå dit omedelbart, när jag kommer till staun.

    När det gäller närodlat&ekologiskt så är det ju, helt riktigt som sägs, att priset är ju avhängt om köttet är välhängt. Men återigen så är takeawaymöjligheten inte bara en fråga om tid utan också en prisfråga dvs det blir billigare att hämta. Och det ena behöver inte utesluta det andra, kunden kan ju välja, ekologisk närodlad tomat eller en spansk rackare (jag tycker iofs att spanska tomater är goda, speciellt i Palma 🙂 ). Jag anar att ambitionen om ekologiskt/närodlat också är ett sätt att mota Olle (Olle som sitter i gamla posthuset och trycker) lite i grinden. Vilket bara är friskt och omdömesfullt, rent affärsmässigt.
    Jag tycker inte heller att det är negativt med att smörgåstårtan, baguetterna och salladerna helt eller delvis finansierar bistrosatsningar och närproducerat, åtminstone inte i ett kort perspektiv, för att ge närproducerad näring åt nya utmaningar och därmed möjligheter.

    Hursomhelst, så ser jag fram emot att få besöka Kallskänken, som jag hitintills bara har känt doften av i molnet, men det doftar…Mycket Gutt !

  4. Martin Nilsson

    Härligt med reflektion! Jag återkommer imorgon! Mycket intressant!

Lämna en kommentar