Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
26
Okt 10

Kallskänken 2.0 är Mycket Gutt

Vi ligger i startgroparna för mycket nytt och spännande på Kallskänken. Mycket handlar om att jag har en klar vision där vi ska bredda vårt utbud och samtidigt höja kvalitén ytterligare. I och med vårt stora hotellbygge där vi får splitter nya lokaler vill jag på sikt erbjuda bar och restaurangverksamhet, och för er som kontinuerligt läser bloggen vet att jag skrev ett inlägg om kärlek och passion till vad man producerar.

Så genom att Sebastian Seger snart verkställer som köksmästare kommer vi den 1:a november att växla upp rejält, Seger kommer bli ansiktet utåt för all vår kommunikation av mat, för er som inte känner till Seger kan jag berätta att han enligt mitt sätt och se det är en av Kalmars absolut bästa kockar, min tanke att han ska röra om i grytan rejält. Vi ska ha Kalmars bästa lunch, en ny husman varje dag, en veckans soppa och sallad, givetvis finns allt på takeaway men man ska också kunna avnjuta lunchen tallriksserverat med känsla, alltså ingen jävla buffé här inte. På sikt kommer vi även att börja sälja våra egenproducerade såser, tillbehör och annat i större förpackning för att kunna använda som komplement till sin egna matlagning.

Vi ska sälja ännu mer kaffe, vi har haft en lavinartad utveckling på vår försäljning av espresso, latte och cappuccino och där är uppenbart att den nya generationens konsumenter dricker den typen av kaffe i större utsträckning än vanligt bryggkaffe (som det för övrigt absolut inte är något fel på), men här gäller det att ligga i framkant och erbjuda stadens bästa kaffe i alla former. För övrigt ser man en stor skillnad på ungas konsumtionsvanor hos oss jämfört med de äldre gardet, man kollar inte alls på prisbilden på samma sätt, man testar gärna nya produkter, vill man ha en lyxig sallad, sideorder, en vitaminvatten och en latte så köper man det, nya tider. Det är inget konstigt alls med att köpa jeans för 1500 spänn, det är väl vad det kostar nuförtiden? Billigare på Dressman? Nej, det måste ju vara Acne eller Fifth.

Vår catering ska vara professionell, spännade och vällagad, vi ska samla all vår långa erfarenhet och kunskap för att skräddarsy menyer för varje unik kund. Vi ska alltid berätta vad dom äter, hur vi tillagat maten och vart råvarorna har sitt ursprung, vi ska sträva efter att i första hand alltid jobba med lokalproducerat. Vi ska jobba aktivt med att sälja in nya smakupplevelser till kunden, rostbiffen och potatissalladens dagar är räknade.

Dom nya matlagningskvällarna ska vara lättsamma, roliga, intressanta, personliga och goda, här har vi chansen att förmedla kunskap och passion direkt ifrån vårt kök som är kärnan och navet i verksamheten. Vi ska inte bara vara delaktiga när maten tillagas utan även när den intas, vi ska sitta till bords med våra kunder.

Vi ska genomföra häftiga hemliga temakvällar där vi förvandlar Kallskänken till Fine-dining, och på klassiska Eamesstolar ska du kunna avnjuta avsmakningsmenyer i toppklass och även här ska Seger och undertecknad florera runt bland borden och dela med sig av hemligheterna kring textur och recept.

Framförallt ska vi som jobbar på Kallskänken ha ännu roligare på jobbet, vi ska lära oss nya saker, vara kreativa och på så sätt tror jag att vi får lättare att producera den absolut bästa maten till det bästa priset. Och vår slogan, Mycket Gutt har aldrig varit mer passande.

Läs mer om vårt nya cateringutbud som vi utformar i dagarna!

Be Sociable, Share!

Lämna en kommentar