Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
17
Maj 12

Jaha, vad tycker ni om Kalmar då?

Trots tydliga riktlinjer att vi ska växa som region minskar länets invånarantal. Kanske beror det på bristen av parkeringsplatser? Eller kanske Kalmar FF:s något svala start på Allsvenskan? Nja, problemet är nog lite mer komplext än så.

Av rena tillfälligheter har jag den senaste tiden fått jobba ihop med studenter vid Linnéuniversitetet i olika projekt. Denna för mig parallella, något skrämmande, värld med skrikiga, skrängiga och försupna ungdomar, som mest är i vägen iklädda sina osmakliga röda overaller.

Mina fördomar gick som vanligt i kras, för nu var dom ju varken skrikiga, skrängiga eller försupna utan faktiskt både trevliga och riktigt begåvade. Och som född kalmarit i kombination med att samtalsämnena sinar drar man omedvetet på sig en ambassadörsroll och ställer ganska snabbt frågan till studenterna: Jaha, vad tycker ni om Kalmar då?

En fråga som nästan fått samma svar varje gång. Sammanfattningsvis: Det är helt okej, men svårt att komma in i staden och framförallt dess näringsliv. Och för att koppla ihop detta med min inledning är en erkänd problematik med våra Linnéstudenter att majoriteten efter avslutad utbildning tar sitt pick och pack och flyttar härifrån.

Vi kan givetvis inte förvänta oss att alla ska stanna, skaffa jobb, familj och köpa ett hus i Lindsdal med en Volvo på uppfarten. Men det skulle inte skada om fler gjorde det.

Här tror jag att näringslivet kan ta ett stort ansvar. Det pratas ständigt om hur viktigt det är att vi företagare utnyttjar Linnéuniversitetet. En debatt som många andra blir mer snack och lite verkstad. Även fast vi kanske önskar det, kan vi inte förvänta oss att studenterna själva ska integrera sig i näringslivet.

Det krävs flera nya attraktiva plattformar som kan länka ihop studenter med näringsliv. Här har vi en helt klart outnyttjad kapacitet som är en av nycklarna till att vi som region kan växa.

Och när jag säger plattform menar jag inte en medioker studentmässa med 250 jävla roll-ups profiltryckta karameller och en trött marknadschef bakom ett plastbord men en duk fullsketen med broschyrer och foldrar. Nej det krävs konkreta uppgifter och skarpt läge.

Tänk er exempelvis en portal där såväl företagare som privatpersoner kan ladda upp olika uppdrag som ambitiösa studenter kan genomföra. Det kan vara vad som helst, ett simpelt trädgårdsarbete, en fotografering, en text eller varför inte hel produktion? Vissa jobb kanske är helt ideellt, vissa avlönande. Hur som helst leder det till nya möten och kontakter.

Det har blivit dags att i större utsträckning börja ta hand om våra kära studenter.

 

Be Sociable, Share!

En kommentar

  1. Plattform – word of the week.

Lämna en kommentar