Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
18
Aug 13

Ironman från sidan

Oj vilken folkfest, man får nästan nypa sig lite i armen för att faktiskt förstå att detta är Kalmar, i synnerhet med en starköl eller två innanför västen. Det fantastiska med stora arrangemang i relativt små städer är att det blir liksom ett hundraprocentigt engagemang och en man-ur-huse-effekt som gör att det blir en sån enorm folkfest. Stort jävla tack och bra jobbat till Tobias Borger, Tomas Gustavsson med flera jag är stolt Kalmarbo och det är jag inte direkt ensam med att vara.

Själv fick jag privilegiet att följa Ironman helt från sidan i år, upp i svinottan, ut med båten och sedan bil till östra Öland för att avsluta på stans uteserveringar, återigen vilken fest. Fast, ett tag fick jag en känsla av att jag kanske ändå missar något här från sidan, ville jag kanske också vara en av dom där lite stirriga kommunjuvelerna med viktigt ansvar och en VIP-bricka runt halsen med tillgång till någon rumpstempererad gratisbuffé på någon särskilt avspärrad avdelning. Jag kom ganska snabbt underfund med att jag hade det rätt bra på Hanssons uteservering med en iskall GT i handen medan deltagarna krigade och svettades bara någon halvmeter framför oss likt, Gladiatorer.

Tänk så oerhört modernt och kontinentalt, fast ändå så sjukt gammalmodigt på samma gång. Man måste ju för fan gå tillbaka till Romarriket och den tiden för att kunna hitta liknande evenemang. Jag menar det var ju ändå deltagare som totalt kollapsade igår mitt framför folks Irish Coffee, snacka om Gladiatorspel på Collosseum.

Givetvis förtjänar Daniel Vidlund en extra eloge för sin bragd igår som tog sig runt banan, många med mig som är djupt imponerade, stort grattis Daniel! Well done.

Men, (nej, inte nu igen tänker ni, kan han aldrig hålla…) att se ett evenemang från sidan gör också givetvis att man ser saker som kan bli bättre. Evenemanget i år var både större och proffsigare än förra året inget snack om den saken, men jag tycker faktiskt fortfarande att näringslivets medverkan är för dålig. Och nej, man är inte delaktig i Ironman som företagare bara för att man sätter upp en beachflagga och en roll-up i någon kurva eller trycker sin logotyp på en banderoll en någons tävlingsdräkt, här finns både mer pengar och mervärde för evenemanget att hämta. Här tror jag stenhårt på att man på sikt måste lägga ut hela sponsordelen externt, dvs låta ett företag sälja in skräddarsydda, kreativa paketeringar och lösningar åt Ironman så att den befintliga organisationen kan lägga full fokus på att göra en så bra och attraktiv tävling som möjligt med allt vad det innebär. Nu kliver jag kanske någon på tårna och har helt fel, men det är lite för mycket traditionellt köp logotyp plus 4-vipbiljetter+t-shirtpaketering. Ett enkelt exempel på hur det skulle kunna se ut:

Ett externt företag X ansvarar för all exponering på Ironman, man knyter kontakt med lokala och nationella företag som till exempel min privata bank, Swedbank (som för övrigt jag tror inte syntes någonstans), tillsammans med en kreativ byrå Y hittar man en kul idé för just kunden Swedbank att synas på evenemanget, det skulle till exempel kunna vara en klack på 20 man i orange peruker som står vid utsatt på ett ställe längs banan på Kvarnholmen, eftersom namnen står på varje deltagares nummerlapp vet klacken vem som kommer runt hörnet, och kan då helt enkelt heja på. Så när Daniel Vidlund kommer kör man en klassisk Danne klappklappklapp Danne… och på en storbildskärm lite längre bort dyker olika Swedbank-budskap med ett lycka till just till Danne.
Typ: Danne! Att placera i aktier är som att springa ett marathon, i bland får man kramp helt enkelt, vi hjälper dig.

Man presenterar idén för Niklas Fröding på Swedbank som nappar direkt, bam! Han ringer upp till HK i Stockholm och ber dom snällt att lossa på lädret, efter några vändor landar man dealen, 75.000kr.
35.000 kr går till Ironman rakt av, 10.000kr går till byrå X, 10000kr går till byrå Y och 20.000kr till utförandet varav 5000kr går till supporterunionen som ställer upp med 20 man i klacken. Ironman får in 35 ribbor utan att lyfta ett finger, x & y tjänar pengarm evenemanget får ett roligt mervärde och den lokala banken visar befintliga kunder och potentiella kunder sitt engagemang på ett kul sett och supporterunionen kan bränna 5000 spänn på ett fett TIFO mot Malmö FF.

Media då:
Vad gjorde exempelvis Barometern? En trött live-rapportering med nyheter som Sveriges Radio la för 20 minuter sedan. Och nej, det räcker inte med en extrabilga på fredagen, ni måste synas mer på byn! Man lyckades dock med konststycket att klippa ihop denna ja…intervju med Henrik Hallberg som kom på sista plats.
”Grattis till sistaplatsen. Du är från Borgholm och nu är du sist”

 


Vad gjorde Östran aka Se&Hör? Tog ett kort på när Johan Persson och BG fikade.

Vad gjorde då Sveriges Radio? Man var närvarande, på plats fysiskt i tält, syntes, hördes, sände liveradio och tog emot och publicerade lyssnarbilder.

Så public service – Gota Media 1-0

Nu måste jag åka till GFA, du också för den delen.

Be Sociable, Share!

2 kommentarer

  1. Kan du sammanfatta nedan!? //Mvh Generationen som aldrig läser mer än 140 tecken

Lämna en kommentar