Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
13
Maj 13

Heta stolen helt iskall

Då har man bevittnat ytterligare en totalt meningslös debatt om det så alltid stekheta ämnet Kalmars framtid, och det slog mig mitt i allt, jag undrar hur många andra småstäder runt om i Sverige som denna kväll arrangerar liknande sammankomster som avslutas med en kopp kaffe och en toscaruta?

I panelen satt BG, Kajan och Anders Åkerman (Ölandskajupproret AB). BG försökte väl så gott han kunde att få tillställningen och tända till med ett gäng påhopp på Åkerman men utan något större resultat, Anders Åkerman ville nämligen mest prata om tågbanor, för infrastrukturen, den är ju så dålig. Vilket Åkerman förvisso har helt jävla rätt i, men det har vi pratat om i sisådär 20 år nu, och någon större idé till hur vi skulle ta oss an problemet tycktes inte någon i panelen sitta inne på. För Åkerman var tydligen själv uppe på departementet någon gång runt medeltiden och då sa skräddaren nej, så det har vi ju redan försökt.

Istället skickade samtliga medlemmar i den färgstarka gubbpanelen på dom lokala politikerna och dess sandlåde-nivå i mångt och mycket, inte heller det någon nyhet. För vilket parti kan bedriva en fungerande lokalpolitik utan att ens kunna samsas i fikarummet? Och visst har våra juveler i kommunpolitiken en oerhört viktig roll för hur framtidens Kalmar ska formas, men när det gäller rannsakan av det lokala näringslivet var det rätt tyst. Konstigt kan tyckas, för visst har väl näringlivet ett stort ansvar?

Meningen med debatten var att den skulle mynna ut i framtidstro, själv har jag aldrig varit så sugen att flytta härifrån. Det är nämligen människor som Anders Åkerman som får folk att flytta från Kalmar. Som på riktigt tror att framtidens Kalmar ska byggas med en framgångsrik hamn och inte ett attraktivt Linnéuniversitet mitt i stan med närhet till både Kvarnholmen, Slottet och tågfan.

För att citera underbara Kay Wiestål:
-Flytta hamnen till Oskarshamn, dom kan det där bättre.
Och han vet kanske inte hur rätt han har Kajan i det läget, Kalmar Hamn i all ära, går väl som tåget, men har väl inte aktivitet varje dag om jag fattat det rätt? En annan fråga som är luddig, utesluter ett universitetet hamnverksamheten?

Nej, det får vara nog med diskussioner där vi pratar om problematiken, den är sedan länge identifierad. Det får också vara slut med belästa pensionerade överläkare som kastar skit på politiker och kommunala tjänstemän som samtidigt lyckas samla in femtusen felaktiga underskrifter mot beslut som i stort sett redan är tagna.

Jag har sagt det förut och säger det fan igen, det som krävs för utveckling, är ett näringsliv som är på tå, som börjar att engagera sig i dessa frågor operativt. Individer som ser möjligheter och vågar satsa. Kalmars största utmaning just nu ligger i den alldeles för låga innovationsnivån i näringslivet, vill vi bli den tillväxtregion som många av oss drömmer våta drömmar om så måste starka personligheter med starka varumärken i ryggen sätta ner foten och börja agera, vi kan tyvärr inte förvänta oss att Jonas Löhnn, Inger Hilmansson eller Björn Brändewall gör det, trots att samtliga partier har nya fräscha grafiska profiler.

Frågan är: har vi några färgstarka profiler i näringslivet som orkar? Jag tror tyvärr inte det. Inte för tillfället i alla fall. Dom verkar mest vara upptagna med Triathlon och den biten.

Be Sociable, Share!

4 kommentarer

  1. Du skriver så bra och har så rätt!

    Tur att jag inte gick dit då. Vem vill känna sig uppgiven en måndagskväll?

  2. Intressant att läs hur du skriver om äldre personer. Åkermans åsikter är tydligen helt ointressanta eftersom han är gammal, kanske inte är omöjligt att du också blir över 60år en dag.

  3. Bengt Johansson

    Det verkar som att du inte riktigt förstått vad du pratar om. Kalmar finns där det är därför att vi har en jättebra hamn där det skeppats 1 miljon ton (ungefär lika mycket som 1 miljon Volvobilar som tillverkades i Kalmar) varor över den varje år.
    Om inte hamnen funnits så hade troligtvis Kalmar legat i Nybro och då hade det passat med ett universitet där istället.
    Tänk på att det finns inget transportmedel worldwide som ökar så dramatiskt som shipping!!! Även turismen via havet ökar drastiskt – 10 kryssningsfartyg/år kan föra in lika många besökare som flyget flyger in med utländska besökare.
    Det jobbar lika många i hamnen som på flygplatsen.
    Bättre stänga miljöboven – flygplatsen – och bygga universitet där ute istället – eller i Nybro.

    Alla hamnar kommer vara guld värda i framtiden.

Lämna en kommentar