Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
12
Maj 11

Hatkärlek, herrar i kostym och bomber på Starke Arvid

Här kommer min text från MATCH-bilagan

Allsvenskan, kanske inte jättesexig sett ur ett internationellt perspektiv men för oss svenskar är den verkligen folklig och älskad, det känns som det finns någon slags hatkärlek kring svensk fotboll. Kanske är det för att man så lätt kan identifiera sig med spelarna? Är det för alla gamla idrottsplatser med vändkors och träläktare som finns utspridda i landet? Eller är det rent av för spruckna varmkorvar i torrt korvbröd? Fast med nya are- nor som byggs och allt mer genomtänkt kommunikation med tv-sända matcher och storbildskärmar vill jag påstå att det händer en hel del med vårt gamla kära Allvenskan.

Inför säsongen fick jag möjlighet att åka på en av förbundets upptaktsträffar. Herrar i kostym, slipsnålar, namnskyltar, svettiga handslag och ryggdunk. Känslan av makt och snudd på sektmöte. Nu har jag i och för sig ingen större erfarenhet av sektmöten, men jag kan tänka mig att det inte skulle vara helt olikt. På mötet som varade i flera dagar samtalade man om ämnen som säkerhet, marknad, strategi, framtid och vision och det var verkligen ett privilegium att få komma bakom svensk fotbolls kulisser. Det som slog mig var vilken apparat Allsvenskan egentligen är.

Det är ingen större hemlighet att de svenska klubbarna omsätter en spottstyver jämfört med Europas elit.
Allsvenskan behöver förbättras kvalitetsmässigt och ekonomiskt, inte bara för att klättra på den internation- ella rankingen utan också för att fortsättningsvis kunna hålla växande ligor som Polen och Ukraina bakom sig. Ni kan tänka er vilket oerhört uppsving dessa länder kommer få efter EM 2012. Internt har man satt ett mål på att bli Nordens bästa liga inom fem år.

Idag bygger i stort sett samtliga Allsvenska lag en stor del av sin ekonomi på spelarförsäljningar. Och utan någon spelarförsäljning går man i de allra flesta fall helt enkelt back, ta som exempel Kalmar FF:s verk- samhetsår 2010. För att citera Elfsborgs sportchef Stefan Andreasson vid Elmaffären, Kalmar ska veta sin plats i näringskedjan.
Att livnära sig på spelarförsäljningar är givetvis ingen hållbar utveckling om det nu är så att vi vill klättra på UEFA:s alla listor. Profilerna försvinner och kvalitén på fotbollen sjunker. Och det läggs enorma resurser från förbundets sida för att helt enkelt stärka varumärket Allsvenskan.

Man kan säga att varumärket Allsvenskan ägs av SEF (Föreningen Svensk Elifotboll) som i sin tur styrs av Svens- ka Fotbollförbundet. Det vill säga tv-rättigheterna till Allsvenskan säljs av SEF. Det som göder Allsvenskan eko- nomiskt är pengar från TV-rättigheterna som köpts av Canal+ samt Svenska Spel som fullständigt pumpar in miljoner och får ut ren marknadsföring, Tipselitsatsningen är ju ett annat typiskt Svenska Spel-projekt.
Som ni säkert förstår, det har blivit allt viktigare att marknadsföra sina evenemang. Och ju mer folk på läk- tarna desto positivare mediabild av varumärket Allsvenskan.

Jämför man Allsvenskan med Premier Leuage är den stora skillnaden att man inte alltid behöver hålla på något särskilt lag, man gillar helt enkelt produkten Premier Leauge för dess stora kvalité. I Sverige är det inte riktigt samma situation, här håller man på ett fotbollslag, gör man inte det är Allsvenskan ganska ointressant.
Fotbollen i sig är egentligen den lilla biten i hela den här apparaten. Visste ni att vid varje allsvensk match när- varar en delegat från SvFF som kontrollerar hela evenemanget, allt ifrån att all reklam från Svenska Spel hörs och syns till att säkerheten på arenan är trygg. Det är förmöten och eftermöten, slips och kostym.

Det finns rutiner och handlingsplaner för allt. För att återkoppla till mötet som jag berättade om innan så hade alla vi som jobbade som speakers på Allsvenska och Superettanmatcher en workshop där vi tillsam- mans skulle utforma ett officiellt säkerhetsmeddelande att läsa upp vid ett eventuellt bombhot. Själv är jag hårt drillad av vårt säkerhetsorakel Björn Andersson så jag fick godkänt. Samma trygga självförtroende hade även speakern på Ljungkiles hemmamatcher på Starke Arvid. Han läste upp följande egenkomponerade bombmeddelande:

-Kära vänner. (paus) Vi har en bomb på Starke Arvid ikväll. (paus) Grips nu inte av panik utan gå lugnt och sansat från idrottsplatsen. Fråga poliser och ordningsvakter om mer information. Ha en fortsatt trevlig kväll!

Be Sociable, Share!

Lämna en kommentar