Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
19
Nov 13

Ett inlägg om den inställda föreläsningen

Redan i torsdags när man läste nyhetschef, Pelle Johanssons krönika i Barometern om den urartade föreläsningen på en gymnasieskola i Kalmar visste man att det skulle väcka debatt. För er som av olika anledningar missat denna något lokala snackis så handlar det kortfattat om en föreläsning med bland annat pressombudsmannen, Ola Sigvardsson om pressetik, sociala medier och journalistik som avbröts på grund av en stökig publik i form av ett hundratal gymnasieelever i en aula som istället för att lyssna på föreläsningen petade med mobiler, datorer med mera.. läs den här

Respektlöst på alla sätt och vis och den träffsäkra krönikan blev snabbt en delad länk på sociala medier av den lite… äldre… publiken, och kommentarer som, ”dagens ungdom”, ”disciplinåtgärder”, ”det har spårat ut” poppade up lite här och var.

Snöbollen var nu i rullning. Precis enligt tidningens plan skulle man kunna säga om man var lite elak. Här fanns nu något att bita i resten av veckan, och lite därtill. Jag kan nästan se whiteboardskissen framför mig på nyhetsredaktionen på södra långgatan där någon gjort som en mindmap om ämnet. På ett frukostmöte sitter journalisterna och brainstormar. En hel del idéer föds och snart är skelettet till en artikelserie klart. Det blir en med föreläsarens kommentar, en med elevernas kommentarer, en intervju med experten om sociala medier, sen lärarnas kommentar, sen rektorns agerande toppat med lite publicerade läsarkommentarer från hemsidan, ytterligare en expert om datoranvändandet osv.

Idag, snart en vecka senare läser vi återigen en artikel, ännu ett expertutlåtande om att lärare och föräldrar har abdikerat gällande den ständiga uppkopplingen. Och det är precis som om det finns en mall för den här typen av journalistik. Kanske var det idag den sista droppen Barometern vred ur trasan, eller kommer det mer spännande artiklar?

När det gäller ”debatten” och dess innehåll. Nja, att exempelvis använda sig av uttrycket: ”dagens ungdom” är på ungefär samma nivå som SD:s retorik, som skyller allt på invandringen.

Att konstatera att vårt användande av datorer och nya medier är högt, är inte heller det någon större nyhet. Skolan brukar väl historiskt sätt spegla vårt samhälle rätt bra. Ett samhälle där vi för övrigt numera alltmer lyfter fram individen och vikten av företagsamhet, där elevernas valfrihet av utbildning styr hur vår skola ser ut.

Hur har vi då hamnat i den något knepiga situationen där många unga inte tycks respektera äldre? Kan det vara så enkelt att en del yngre människor på riktigt tror sig veta mer än di äldre? Någon slags …ungdomshybris.

Är den traditionella kunskapen, den att sitta inne på en massa historisk fakta och vetenskap, inte längre särskilt imponerande och intressant för yngre? Kanske handlar kunskap idag i större utsträckning om förmågan att hantera flöden, teknik och trender? Något yngre människor generellt sett faktiskt har något lättare för.

Kanske var det just i den stunden då ungdomarna lärde sig förstå och använda sociala medier, datorer, mobiltelefoner och fjärrkontroller före sina föräldrar som allt började eskalera? En hel generation blev ”smartare” än en annan på ett visst plan. Jag minns själv i början på 2000-talet när vår klass kunde datorer och mjukvaror bättre än alla våra lärare. Kunskap är makt sägs det, men frågan kvarstår, vad är då egentligen kunskap?

Jag försvarar definitivt ingen, respektlöst beteende är förkastligt. Men man måste ändå i debatten vara än mer objektiv och våga se det från andra vinklar. För är det inte så att kunskap också skapar klyftor i ett samhälle när någon tycker sig veta mer än någon annan?

”Martin Nilsson, din värld är kommersiell och begränsad. Håll dig till reklam, mat och fotboll. Lämna viktiga samhällsämnen till oss som jobbar med dom.”

Så med facit i hand. Eleverna gjorde sitt val. Kanske var föreläsningen, tyvärr för ointressant.

Be Sociable, Share!

En kommentar

  1. Har väntat på din vinkel av ”debatten” 🙂

Lämna en kommentar