Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
07
Sep 11

Entreprenöriellt lärande

I den nya gymnasiereformen trycker man som mycket på entreprenöriellt lärande. Eleverna ska integreras betydligt mer i näringslivet för att inspireras till vad jag antar är suget till komma ut och jobba men kanske också att i framtiden starta nya företag. Samtidigt som debatten om lärarlegitimation har blossat upp är alltså skolorna i stort behov av utomstående kompetens av bland annat oss företagare för att landa skolverkets nya krav. Grundidén är givetvis väldigt vacker men jag anser att det finns en baksida. Den när företagaren ska välja mellan att lägga energi på sin verksamhet eller på en elev.

Jag har fått ett gäng samtal från olika skolor som har ställt frågan om inte jag kan komma ut och prata lite om mitt liv och verksamhet för eleverna. Enormt roligt men också rätt tidskrävande. Jag har inte längre möjlighet att göra sådana här typer av föreläsningar gratis vilket i många fall verkar förvåna lärare som arbetar med planeringen av dessa moment under terminen.

Och för att vara lite krass upplever jag att eleverna något splittrade och i sanningens namn i snitt är mottagliga för mellan 10-15% av vad jag säger. Resten av tiden går åt till att kolla på någon klasskamrat, iphone eller fluga på väggen.

Man pratar också om praktikplatser och vikten av att få ut eleverna operativt i våra verksamheter. Det låter givetvis fantastiskt och kan för den enskilda individen vara ett uppvaknande i livet men också en ren jävla katastrof. Utan en ordentligt handledning kan du i vår bransch som så ofta hamna i en skrubb och skala potatis eller stå en hel termin och utföra samma monotona arbetsuppgift. Du lär dig inte skit mer än att det verkar som att det riktiga livet där ute verkar suga rätt rejält.

Lika väl som skolan betalar för läromedel bör man alltså dels tillhanda företagen med praktikplatsmöjlighet behörig handledningsutbildning samt en mycket tydligare struktur för hur eleverna ska hanteras. Jag menar inte att alla praktikplatser är dåliga men jag vet att eleverna ofta glöms bort och hamnar i skymundan, man gör det skitjobbet som den ordinarie personalen ogillar, man lär sig som sagt väldigt lite och det finns ingen som helst struktur för dialog mellan skola, elev och praktikplats. Så vitt jag vet finns inget annat idag än att man vid praktikens slut skriver ett omdöme, är det betygsgrundande? Knappast.

För att ge eleverna värdiga praktikplatser och inblick i entreprenöriellt lärande gäller det att skolorna jobbar med tydligare struktur och kravbild mot oss företagare för elevens bästa. Obligatorisk tid för oss att handleda eleverna, samt en peng för varje elev.

Många anställda på företag i servicebranschen i staden lägger idag mycket tid på möten och programråd, frågan är vad deras arbetsgivare säger om den gratistid som företagen lägger ner för att smörja upp friskolornas framtida praktiksituationer. Är det verkligen hållbart i längden? Eller är det meningen att detta är det nya sättet för vår bransch att tjäna en slant extra? Eller är jag i vanlig ordning helt ute och cyklar?

Be Sociable, Share!

4 kommentarer

  1. HEpp

    Bra där Martin, du är inte ute och cycklar.
    En klssisk intervjuv med eleven första dagen vad han /hon förväntar sig underlättar.

  2. Martin! Tala med skolverket. Det är de som sätter upp målen, i Tala även med kommunen som fördelar degen. Det en missuppfattning att entreprenöriellt lärande och entreprenörsskap enbart är kopplat till näringslivet. Det handlar om till männskors egna idéer och drivkrafter och förmågan att med hjälp av dessa uppnå reslutat. Ordet kommer från franskas ”entreprendre” som betyder ungefär ”en aktiv person som får något gjort”. Du kan vara entreprenör inom kultur, fritid, ideell verksamhet, näringsliv, ja till och med inom kommunal verksamhet. Tyvärr är det missuppfattat och många tror att det enbart gäller näringslivet. Däremot håller jag med dig om allt du skriver om praktik.

  3. Entreprenörsskap är inte enbart kopplat till näringslivet. De pedagoger som tror det har missuppfattat.

  4. Bra skrivet och intressanta åsikter! Det skulle vara kul att få reda på hur du ser på Ung Företagsamhets koncept och arbete med det entreprenöriella lärandet?

Lämna en kommentar