Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
21
Jan 14

En vinkel på marknadsföring

Nytt år – nya avtal. Hitta.se, eniro, mobilen, försäkringar, annonseringar, prenumerationer, kompisgänget ja allt ska förnyas, förlängas och avtalas. Får lite ångest över att se så tydliga mönster i företagandet. December, jobba som en gris för att sedan i januari bara kötta i skattepapper, FORA, bokslut, inventeringar och bädda om inför ett nytt verksamhetsår.

Nu låter det kanske som jag varit företagare i 200 år, vilket definitivt inte är fallet, fast känslan av att ett år uförtiden inte är någonting skrämmer mig lite.

När det gäller marknadsföring vill jag påstå att man ändå blir klokare och klokare. Det finns inget så lätt som att bränna pengar på att synas och höras, för syns du inte, så finns du inte säger ju den lärde marknadsföraren. Delvis rätt, om man väljer att investera i rätt kanaler. Kallskänken har stadigt ökat omsättningen dom senaste tre åren, och samtidigt parallellt med detta minskat budgeten för vår marknadsföring. Hur är det möjligt? Genom att med omsorg välja rätt insatser.

För vad är då marknadsföring? En annons i Kalmarposten eller ett kontroversiellt uttalande i sociala medier? En balansgång givetvis. Vi har fortfarande inte lagt en spänn på att marknadsföra vår Bistro-satsning. Istället la vi närmare en miljon på att göra om Kallskänken, inte bara stryka lite färg på väggarna och köpa en ny stol utan verkligen investera i ett nytt koncept, ett koncept vi själva måste förstå men framförallt våra kunder, vilket inte är helt lätt och man har både smörgåstårta, hotellrum och Lardo på menyn.

Till många som berömmer våra nya lokaler brukar jag säga att vi innan hade innehållet men inte själva förpackningen. En del i marknadsföring handlar också om att investera i kompentent humant kapital, det spelar ingen roll hur många marmorbord du har om det som serveras på marmorborden är …skit.

Kompetenta leverantörer är också avgörande. Sätt press på dina leverantörer, den dagen du kan mer än dom som säljer till dig, oavsett om det är tjänster eller råvaror, säg ifrån. Det finns alldeles för många klåpare där ute som inte kan sin …skit. Vi måste hitta tillbaka till yrkesstolheten och professionen inom alla yrkessegment. Och tänk på att dina leverantörer är också dina budbärare.

Så innan du handlar marknadsföring, begär statistik, trendrapporter och pressa priset. Investera i din personal och din eventuella lokal. Och faktiskt, det kanske viktigaste verktyget för dom potentiella kunder, din hemsida. Den ska inte bara vara snygg, den måste vara tydlig, uppdaterad och innehålla funktion. En av dom bästa i landet för att hjälpa dig om detta sitter i Kalmar, nämligen Wilson Creative.

På vår hemsida www.kallskanken.nuser du tydligt vad vi serverar idag.

Be Sociable, Share!

3 kommentarer

  1. ;)))))))) på tal om marknadsföring ;))))

  2. Så är det när man inte kan stava ;))))))

Lämna en kommentar