Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
03
Maj 13

En liten reflektion angående Gota Media

Tidningsbranschen blöder, kanske ingen större nyhet men efter dagens rapporter om varslet på Östran blir situationen mer på riktigt. Vi ser samma mönster hos i stort sett alla producenter av papperstidningar, förutom Schibsteds Aftonbladet som i övrigt är det enda mediehus som lyckats med bedriften att hantera övergången från print till digitalt. Man har lyckats med det eftersom man har anpassat sig till omvärlden och marknaden något som Gota Media i nuläget tyvärr inte är så bra på.

Rent journalistiskt har jag inget att tillägga, för det kan jag inget om. Men som kund till både Barran och Östran i form av annonsör finns helt klart mycket mer att önska. Jag kan ha helt fel nu, men utifrån mitt kundperspektiv som annonsör upplever jag annonsavdelningen på Gota som en ren ordermottagning. Man mailar, eller ringer om en annons, får ett pris och bokar. Precis så som det ska vara. Eller? 

Att tidningsbranschen blöder är en elakartad kombination av att prenumerationer som avtar och annonsintäkter sjunker. Antingen lägger man sig ner och dör, och anpassar personalstyrkan efter produkten (Östran), eller måste man ju agera i själva produktutvecklingen.

Jag hade velat se en mer engagerad annonsavdelning med en tydlig ledare som jobbade med fullservice och nya fräscha paketeringar. Det jag egentligen söker är en ny bredare mediabyrå under Gotas flagg.

– Vem vill du nå, hur och när? Barnfamiljer, pensionärer, ungdomar. Gota Media har statistiken och verktygen för att du ska lyckas.

-Mervärde som annonsör i form av kundträffar, resor, utbildningar m.m

-Hjälp med grafiskt material och kommunikation för mindre både större och mindre företag 

-Idéer på kampanjer, nya annonsplatser.

-Koppla ihop företag med varandra.

-Strategiska marknadsplaner, itsället för att betala 75 000:- för varje kampanj en gång i halvåret, bind upp företag i samarbetsavtal där man istället betalar per månad och på så sätt blir mer löpande kund där annonsutrymme bakas in.

-Evenemang, bokens afton i all ära, men kom igen nu, möt folket där folket är. Visa EM, VM var avsändare av evenemang, börja dansa!

-Är det för helt enkelt dyrt att annonsera? Kan det bli billigare? Ska man verkligen ha samma prislapp för ett företag som omsätter 500 miljoner som för ett företag som omsätter 5?

Framförallt behövs det nya krafter, även på journalistsidan. Gota Media känns i nuläget lite som en trött hund. Dags att börja tänka sälj. Tro inte att ett nytt mediahus löser alla dessa problem, visst kommer det underlätta och bli bättre men Gota Media måste upp och hoppa. Nollresultat två år i rad är alarmerande. 

Att inte heller aktivt satsa på hemsidan och utnyttja den plattformen och det massiva besöksantal man har, är bara konstigt. Argumentet att det inte finns några pengar att tjäna på webben håller inte, då måste produkten bli bättre, internet är vår framtid oavsett vad Ines Uusmann säger.

 

 

 

 

 

 

Be Sociable, Share!

2 kommentarer

  1. Du är mycket på spåret, Martin. Kruxet är att mediebranschen inte är på samma spår. De kör med samma tänk – exemplar och läsare – som i print, och projicerar bara på problemen, inte på utveckling.

    I väldigt hög grad samma pestsmitta som film- och musikindustrin. Där sköt (skjuter) man in sig på de onda fildelarna, på att konsumenterna inte ville betala. Nu gör mediebranschen samma sak, i sin version. ”-Det går inte att tjäna pengar på marknadsföring i webben!”, gnys det. Och därför är nu alla eniga om att det är inlåsning som gäller (Barometern övervägde till och med – om inte fortfarande överväger – att HELT låsa in webben till någon slags digital yta för enbart printprenumeranter). Obegripligt. Vi talar om en produkt som det alltid – som värst i sämre form – kommer att finnas gratisalternativ till.

    Read my lips, det kommer inte att i någon högre grad gå att få människor att betala för digitala nyheter. Exklusiva intervjuer och annat stekhett ögonblicksmaterial, jajamensan, men det bär knappast upp verksamheten.

    Den förra masshysterin i branschen var APPARNA. Poff tjoff så skulle appar vara mediebranschens räddning. Svindyra lösningar – långt dyrare än en vanlig papperstidning – togs fram, i total avsaknad av omvärldskoll. En genomsnittligt begåvad fiskmås kunde dödförklara det där, och idag ser vi inga förtäckta reklamreportage där medierna lyfter fram sina egna fantastiska appar. Tvärtom, det satsas knappt längre på appar.

    Alla famlar i blindo, springer i samma spår. Det där att det inte går att sälja reklam på webben, det tror jag inte ett smack på. För det första så funkar det ju för tv-kanaler att reklamfinansiera sig. Varför det då inte skulle gå för andra, det övergår mitt förstånd. För det andra så ser vi hur print nu inte längre dör en sakta död, utan nu dör i blixtfart. Alla de som nu och tidigare köpt analog pappersreklam, ska de bara sluta marknadsföra sig? Nej, de kommer naturligtvis att ha samma behov, fast i digital form.

    Jag kan som sagt se det möjligt att ta betalt för visst überspetsmaterial, över kort tid, men jag kan också tänka mig en betalningsvilja i en annan affärsmodell. Lite som lex Spotify (även om jag verkligen inte delar uppfattningen att Spotify är varken konsumenternas eller branschens räddning). Ett krux för medierna när de försöker få oss konsumenter att konsumera i samma gamla exemplarmönster som innan, är att vi inte konsumerar som innan. Tidigare hade du på sin höjd en morgontidning och en kvällstidning som dina tryckta nyhetsförmedlare. Idag nöjer du dig inte med det. Idag ser vi hela webben som vår nyhetskälla. Ska detta mönster, som vi knappast kommer att acceptera att släppa, att kunna bestå, då duger det inte att varje aktör tar betalt för sin lilla inpinkade sandlåda.

    Säg istället att så nära alla etablerade medier som möjligt, gick samman – eller att någon presenterade en sådan plattform för dem, á la Spotify – och erbjöd fri tillgång till samtligas hela material för en löpande månadskostnad, där dessa sedan sinsemellan fördelade intäkterna efter klick (likt hur Spotify fördelar sina intäkter efter lyssning). DET skulle kunna fungera. I en sådan modell kan jag tänka mig att det finns en betalningsvilja, men det krävs att man tänker nytt.

    Det här har också andra viktiga poänger även för medieföretagen själva. Idag handlar mycket om länkning. Vi hittar, sprider och når material via allsköns plattformar: Facebook, Twitter, mail, och så vidare. Det driver trafik. KLICK, det som sedan avgör om och hur mycket man kan ta betalt för reklamen.

    När medierna nu istället låser in sitt material, då dödar de mycket av det som idag driver trafik till dem. Det här kan de verkligen inte ha tänkt igenom särskilt bra. De kanske sitter och tror att de är så viktiga för människor så att folk är beredda att i stort sett förändra hur de lever sina liv bara utifrån hur medierna organiserar sig, men det är nog i så fall inte särskilt verklighetsförankrat. Ungefär som när medier vill förbjuda viss form (oftast Googles) av länkning till sig. Då har det nog supits lite för mycket.

    Den som inte syns, som det inte funkar att länka till, kommer att vara en ickefigur i vår digitala tillvaro. Men Gota Media och i stort sett hela mediebranschen, de sitter och tror på allvar att inlåsning inte bara kommer att fungera, utan t.o.m. är deras stora räddning. Herregud, de kommer att få ett mardrömslikt uppvaknande!

    Och som du är inne på, man måste söka andra paketeringar och helt nya intäktskällor. Film- och musikindustrin mår bättre än någonsin, trots att deras exemplarsintäkter måste ha kraschat totalt. Man paketerar annorlunda, men erbjuder kringprodukter, man samarbetar på ett annat sätt.

Lämna en kommentar