Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
03
Jan 12

Den nya restaurangmomsen förändrar inte världen – Veckans Östran

Älskling, vad tror du om att gå ut och proväta den nya momsen?

Vi har den senaste veckan blivit matade med nyheten om den sänkta momsen på serverad mat. Regeringen vill med momssänkningen förändra nationalekonomin och målsättningen med justeringen är enkel, det ska skapas fler jobbtillfällen genom att det ska bli billigare att äta ute. Vacker tanke, men en ohållbar ekvation.

Först måste vi bara reda ut lite kring vad detta egentligen kommer att innebära så häng med nu. När du och jag handlar mat i en vanlig livsmedelsbutik är momsen 12%. Även när du köper takeaway-mat och tar med till jobbet på typ en hamburgerrestaurang, korvmoj eller suhsiställe är momsen 12%. Det är först när du sätter dig ner på ett ställe och blir serverad som momsen går upp till 25%. Det vill säga, äter du din burgare på Mc…förlåt, hamburgerstället så får du den för samma pris men den som serverar måste betala mer i moms för att du sitter ner i hans lokal. Logiskt? Inte särskilt. Viktigt att poängtera i det här läget är att alkoholen kommer ligga kvar på sina 25% i moms.

I en redan stukad bransch där livsmedelspriserna ständigt stiger, arbetsgivaravgifterna är höga och där många har uppenbara problem att få lönsamhet i verksamheten skickar ny regeringen ut en passning att priserna ska sänkas för ökad sysselsättning. Inte för att höja kvalitén på maten, personalen eller råvarorna.

I mediarapporteringen framstår det som årets julklapp till krögarna. Men hur mycket pengar handlar det egentligen om? För en normalstor restaurang som omsätter drygt 7 miljoner ligger omsättningen fördelat på 70% matförsäljning och 30% alkohol. Dvs i runda slängar 500 000kr mindre. Om man nu inte sänker priserna vilket ju faktiskt var regeringens riktlinjer. Summan är ungefär lika stor som den totala kostnaden för en vanlig kock inklusive arbetsgivaravgifter, avsättning för semester och pensionssparande m.m.

Dom som däremot kommer att haka på regeringens momssänkning och sänka priserna är givetvis de stora snabbmatskedjorna som redan ligger i startgroparna för att lansera feta kampanjer, vilket är lite märkligt eftersom dom redan säljer övervägande fler varor på takeaway.

Så ta momssänkningen med en nypa salt. Den kommer inte förändra våra liv och det kommer inte heller bli så mycket billigare. Se det mer som en korrigering av en momssats som tidigare varit fel. För det kan inte vara rimligt att man köper en vara med 12% moms och sedan säljer den med 25% moms.

Jag citerar min favoritbarrista i Helsingborg son jag hyllade efter att han avslutat min cappuccino med ett vackert hjärta.
-Det där var imponerande! Det borde vara 6% artistmoms på det kaffet istället!
-Moms? Vi är inte med i moms.

Be Sociable, Share!

8 kommentarer

  1. du borde skriva på ledarsidan. Riktigt bra.

  2. Håller med! Riktigt bra Martin Nilsson! Vad blir ”kostnaden” i uteblivna skatter som staten nu går miste om? Om utfallet inte blir fler arbetstillfällen eller ökade omsättningar? Hur kommer denna ”världsförändring” att utvärderas? Om hur länge? Känns som att det finns andra skattelättnader som borde ses över om man vill skapa fler arbetstillfällen…

  3. Halvbra MN. Satsningen är för 2012 5,4 miljarder. Tanken bakom var 10-15 000 nya jobb. Och då 1/3 av anställda i restaurangbranschen är ungdomar är detta ett försök att få in fler ungdomar till ett första jobb. Rätt eller fel?? Vet fan inte! Dock har man bestämt att Skatteverket, Konjunkturinstitutet och Tillväxtanalys skall följa upp beslutet. Var inte så gnällig bara för att du inte tjänar ngt på det!

    • 95% av min omsättning ligger redan på 12%. Så för Kallskänken förändras väldigt lite. Däremot finns det en oerhörd okunskap kring ämnet. Finns det någon annan vara som du köper in för 12% moms och sedan får sälja med påslag till 25%? Inte mig veterligen. Jag ser det snarare som en rättning av en felaktig moms.

  4. Precis. Det är en rättning av en felaktig moms. Kortsiktiga effekter på ungdomsarbetslösheten är så klart högst osäker, men i grunden har momsen varit felaktig, varvid en rättning av detta känns fullt logisk.

  5. Dans kommentar är rolig.

    Martin ska inte vara så gnällig, slår Dan fast. Samtidigt som han själv i sin kommentar är extremt gnällig. Påtagligt mer gnällig än Martin kommer i närheten av.

    Dessutom är Dan tydligen övertygad om att reformen visst kommer att leda till de där 10-15.000 nya ungdomsjobben som regeringen yrar om. Numera är ju uppenbarligen inte ens regeringen själv övertygad om det. På annat sätt går det inte att tolka att regeringen nu totalvägrar att prata om siffror, utan i stället helt väljer att flumma om att målet är fler jobb.

    Som Martin med stor tydlighet visar, kommer det knappast att skapas några mängder jobb tack vara momssänkningen. Men visst, låt oss för skojs skull ändå låtsas att vi tror att det skapas 15.000 nya ungdomsjobb. Vad blir kostnaden? Jo, 360.000 spänn per nytt ungdomsjobb. Där snackar vi dyr arbetsmarknadsåtgärd! Småsmulor kommer visserligen tillbaka i form av inkomstskatt, men det får allt vara sjuhelvetes välbetalda ungdomar för att inte ekvationen ska landa i att det blir svindyrt.

    Spännande är också frågan om vad som ska räknas som ett jobb. Om vi snackar om årsarbetstillfällen så kan vi naturligtvis fetglömma att det ens kommer att handla om en bråkdel av 15.000 nya ungdomsjobb. Men det kanske ska ses som en braksuccé och väl satsade pengar att 15.000 ungdomar får timanställning för att vända hamburgare. För 360.000 spänn.

    Nej, ur ett arbetsmarknadsperspektiv är det här förstås kvalificerat vansinne. Därmed inte nödvändigtvis att det är åt skogen. Martins argument är relevant. Så långt som möjligt bör vi förstås eftersträva logiska system. Prioriteringen kan diskuteras – som regeringen argumenterar blir prioriteringen grotesk, arbetsmarknadspolitiskt skulle 5,4 miljarder kunna användas hysteriskt mycket bättre – men det finns skäl att genomföra en momsharmonisering.

Lämna en kommentar