Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
08
Feb 11

Delicatomazariner och frystorkat kaffe?

Det tycks inte finnas någon ände på att hitta fel på kommunens organisation just nu, i dagens Barometern läser vi om hur ledare från i föreningar runt om i staden totalt bryter ihop när dom hör att Kommunen köper ett sponsorpaket av Kalmar FF för 300 000 kronor. Som vanligt är inte Barometern sena med att vigla upp detta och vänder man ytterligare några blad är det Kalmarkrogars tur att få nästa pungspark när man smygfotat hur stökigt det är på Byttans uteservering, lägg därtill en vattenläcka i fyrfärgstryck.

När det gäller sponsringen kan jag förstå att föreningar runt om i kommunen kan känna sig lite åsidosatta, men samtidigt har jag svårt att tro att exempelvis KFUM skulle kunna paketera något för kommunen för ett värde av 300 000 kr, det skulle väl närmast vara om kommunen erbjöds samtliga platser i hela sporthallen under säsong inklusive kaffe, kaka, korv och löjrom samt att alla spelarna i truppen tatuerade in: Jag älskar mamma och Kalmar Kommun, mitt på torso precis så att det skymtar under basketlinnet.

Precis som jag sagt innan, det handlar inte om att det är just KFF och fotboll, för det är ju så att basketen, pingisen, och damfotbollen tillsammans inte ens drar hälften av Kalmar FF’s publik och intresse. Sett till vad Kalmar FF gör för denna staden i underhållning, identitet och marknadsföring vill jag påstå att 300 000 är en spottstyver. Och visst fan ska vår kommun visa upp vår arena för andra kommuner och deras tjänstemän, något annat vore ju helt otänkbart. Eller det kanske är bättre reklam för Kalmar om Malmö Stads kommunalråd vid ett eventuellt besök sitter i en temporärt uppbyggd loge i plywood och kollar på den spännande bordtennismatchen mellan BTK Enig och Norrtulls SK och äter utgångna Delicatomazariner och frystorkat kaffe?

Sponsring är idag egentligen ett annat ord för att sälja en produkt , inga konstigheter, du får vad du betalar för. Den förening som kan erbjuda bäst exponering, paketering och tjänster är den som kommer att dra in mest. Jämför inte detta med föreningsbidraget, som är en helt annan sak, där värderas istället potential, antalet aktiva och behov. Eller det kanske är så att Kalmar Kommun inte ska marknadsföra sig?

Tillbaka till Byttan, bra där Anna Soltorp! Klockrent ansvarstagande och en skön replik på Barrans pung…eller kanske snarare i detta fall rundspark.

Och på tal om Barometern. Det börjar koka upp rejält borta på Amerikavägen, äntligen har Östran, riktigt, riktigt stora grejer på gång, ryktet säger att man äntligen kommer att göra om hela tidningens layout. Crisp!

Be Sociable, Share!

7 kommentarer

  1. Gillar din blogg och detta inlägg MEN Martin du har inte läst mitt tips om att läsa DN från helgen. Arena boomen är baserat på antagande och INTE företagsekonomiska övervägande. 1 vinnare och 2 förlorare. Byggarna och storföretagarna vinner alltid, kommunen och idrotten i övrigt förlorar alltid. Om fotboll är så jä.. bra så borde den väl gå runt ekonomiskt själv. Det får ju golfen göra

  2. Läste faktiskt det reportaget, och visst är inte arena på något sätt en självklar lösning för framgång. Men däremot måste man inom svensk fotboll göra något för att stärka produkten samtidigt som man måste hitta en rimlig balans mellan löner, kostnader och intäkter. Malmö är ju ett skräckexempel på en klubb som strör pengar runt omkring sig, det handlar bara om dålig förvaltning, kolla på Elfsborg som exempel som går som tåget rent ekonomsikt, där har man hittat en bra balans med kreativa produkter och rimliga utgifter. Men den Småländska snålkulturen i ryggraden tror jag FF fixar det, dock inte bekymmersfritt, med något var tvunget till att göras annars hade föreningen sakta men säkert gått under. Jag tror inte NCC gör en spänn i vinst på Kalmar Arena efter denna vintern som förövrigt kostar mindre än hälften av MFF’s (250 mot 695).

  3. Karlberg och Taube känns jäviga i denna Gillning…

  4. Martin!

    Måste bara säga det, du är underbar! En sån pricksäkerhet mixad med ironi, fakta och sanna värderingar/åsikter att du får alla bakåtsträvare att bli gråhåriga, för att ”den yngre generationen” faktiskt tror på ‘att de gaur’ att göra något i denhär stan!

    Fortsätt framåt!

  5. Kan tyckas… 🙂 Vidhåller dock min åsikt och medhållandet i din reflektering. Barometern är duktiga på att se allt ur EN synvinkel. Och om man anser att kommunen och idrotten är förlorarna tror jag att man inte ser detta ur ett långsiktigt och större perspektiv…

  6. NCC har väl egentligen offentligt gått ut och sagt att detta arenabygge ej är en vinstaffär, tvärtom. Man hoppades däremot att man skulle få fler liknande byggen i framtiden då man ser hur lyckad Guldfågeln blev.

    250 milj är ett extremt bra pris, jmf. med det plan. bygget i Växjö och vad dom får för pengarna..

Lämna en kommentar