Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
22
Okt 13

Är det verkligen viktigt med cityhandel?

Märklig match igår på GFA, både bra och dålig, defensivt slarv och storspel från DIF:s målvakt låg bakom förlusten. 4011 på plats är…minst sagt bedrövligt.

Veckan som gått har satt många avtryck på många sätt och vis. Tänker främst på Rydströms tillkännagivande om sitt kommande avslut som spelare. Jag hoppas innerligt att så många som möjligt med rödvitt hjärta kommer till GFA sista matchen för att hylla föreningens genom tiderna viktigaste spelare. Här hemma i familjen har Gabby fått nytt jobb i Växjö(!) som butikschef i deras Deichmannbutik på Grand Samarkand (sjukaste namnet). Starkt marscherat efter bara tre månader i företaget kan man lugnt säga.

På Kallskänken har vi haft full rulle och vår nya kvarterskrog har varit välbesökt hela veckan. Mycket bra med tanke på att vi faktiskt inte lagt en spänn i marknadsföring och det är helg innan cash. Visst har vi utnyttjat dom sociala kanalerna maxat, men faktum är att vi i nuläget inte har råd med något annat då jag bränt allt på kakel, marmor och loppis.

Har funderat en del över en artikel Sveriges Radio publicerade i lördags, den om att cityhandeln på Kvarnholmen går trögt, Hansa City drar folk, osv. Tråkigt för företagarna på Kvarnholmen givetvis, men frågan är, är cityhandeln verkligen viktig för Kalmar som stad? När staden sakta men säkert växer och det skapas nya mötesplatser utanför Kvarnholmen, är cityhandeln viktig för någon annan än handlarna själva? Kanske låter detta aningen provocerande, men när i stort sett samma typ av butiker finns representerade på såväl Kvarnholmen, Giraffen och Hansa City, varför ska vi välja Kvarnholmen? För att vara lite snälla mot handlarna, och stötta dom?

Och kan man verkligen skylla på konsumenterna om det nu är så att man väljer bort Kvarnholmen mot något annat? Knappast. Kanske är det snarare så att vi dryga 64.000 invånare inte behöver, tre Lindex, två Kappahl, två Dressman, två H&M, två Intersport, två Stadium, två Team Sportia, två Kallskänken, två TGR, två Gerdas, två Deichmann, osv.

Våra lokala politiker jublar givetvis för varje nyetablerat varumärke i byn, man säger att det skapar jobb, jo, på kort sikt, men på lång sikt har vi här den lokala handelns stora dilemma, kannibalismen. För det finns bara en anledning till att en ny butik slår upp portarna, och det är för att göra pengar. Och så länge det inte finns fler plånböcker och mer pengar så kommer butiker dö på vägen. Det som vi kallar marknadsekonomi om jag inte minns fel. Och Kalmar Kommun, jag tror tyvärr inte att lösningen på ett attraktivare Kvarnholmen ligger i den nytillsatta, kreativa arbetsgruppen bestående av ett gäng lokala politiker.

För att lyfta Kvarnholmen krävs inte en skicklig centrumledare, eller något särskilt politikerbeslut, visst kan det underlätta, men jag tror det som krävs är, som jag alltid tjatar om,  nya idéer, produkter och upplevelser som kommer från näringslivet.

Avslutningsvis, att springa till media och gråta ut för att ens företag går dåligt, och dessutom skylla motgången på någon annan än sig själv är inget annat än dåligt företagande. Men lösningen däremot, är inte alltid så lätt som en gratis parkeringsplats eller en rabatterad kvartsida i någon av våra lokaltidningar.

Dåså, då har jag sagt mitt. Halshugg mig eller vad tycker du?

WD_0057 WD_0056 WD_0055 WD_0053 WD_0054

Be Sociable, Share!

3 kommentarer

  1. En mycket bra summering och ”analys”. Tyvärr finns mycket gnäll och många företagare verkar tror att kommunen har en stor del i att driva deras företag, vilket kan stämma för ett fåtal verksamheter totalt sett. Man kan ha gott om parkeringsplatser (vilket kommunen kan ordna) men om det som lockar folk att parkera på dem är halvintressant så hjälper inte massor av parkeringsplatser. När kommuner och politiker ska ”skapa” handel drar jag öronen åt mig. De ska skapa förutsättningarna, resten ska vi göra.

  2. En intressant fråga i rubriken. Mitt svar: Självklart!

    Det finns en uttalad ambition att Kalmar ska växa, men få människor söker sig till en tråkig och oattraktiv stad. Kalmar är idag väldig attraktiv för många, mycket tack vare sin gamla fina stadskärna som många berömmer. Följden av nedmontering av handeln på Kvarnholmen skulle bli ett öde och tråkigt centrum.

    Att många handlare har det kämpigt beror på att förutsättningarna för handel har förändrats.
    Exempel: För femton år sedan fanns inget Hansa City. Tillgänglighet är allt! Dessutom förändras folks köpbeteende: Exempel: Den ökande internethandeln. Dessutom finns en överetablering av handeln, vilket bevisas av att både Kvarnholmen, Giraffen och Hansa City har problem att fylla sina vakanta lokaler.

    Visst måste en stad följa med i utvecklingen och förändras i takt med tiden, men någonstans måste det finnas ett ”Stadens Hjärta” för att folk ska trivas.

    Jag har svårt att se Stadens Hjärta ligga ute vid motorvägen.

    Mitt recept för en levande stadskärna: Tillgänglighet! Bra öppettider och bra förutsättningar för folk att ta sig till handelsplatsen. Dagens förutsättningar är mycket sämre än de var för femton år sedan. Och sämre kommer de tyvärr att bli.

    Jag sitter i Jönköping och skriver detta. Här på Öster City har handeln vänt och ökar igen, efter många års minskning. Hur har då detta gått till? En stor fastighetsägare jag pratat med pekar på tre orsaker:
    – Högskolan har vuxit (den ligger nära centrum).
    – Fyra (4) parkeringshus finns numera på Öster City.
    – Butikerna har bättre samverkan och generösare öppettider.

    Halshugga dej? Nej då Martin. Fria ordet gäller.

  3. Bra där Ola! Eller Word som vi säger.

    Konkreta värden.

    – Högskolan har vuxit (den ligger nära centrum).
    – Fyra (4) parkeringshus finns numera på Öster City.
    – Butikerna har bättre samverkan och generösare öppettider.

Lämna en kommentar