Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
11
Nov 10

Skolor satsar på media, igen

I dagens Östran får vi återigen läsa om hur gymnasieskolor satsar för att kunna erbjuda nya program dvs locka fler elever till sina skolor. Den här gången är det Lars Kagg, Jenny Nyströms och Stagneliusskolans tur att jacka upp med inte helt oväntat, nya medialinjer. Estetik-media, medieteknik och medier och kommunikation. Jag har varit kritisk mot detta innan, när skolorna anpassar sina utbildningar i stor grad efter vad som kan locka elever, inte vad samhället där ute behöver.

I och med inträdet av friskolor har nu samtliga gymnasieskolor gått från traditionella skolor där man istället la en stabil grund inför högskolan med att läsa grundämnen till att bli renodlade företag som ska sälja sin produkt till vilket pris som helst. Det är klart att ungarna ska dricka Coca-cola och ha bärbara datorer, bara det genererar pengar så vi kan överleva.

Problematiken som jag ser det är följande:
Ungdomar idag är så pass splittrade vid 14-års ålder att man inte är mogen för att göra ett val där man väljer inriktning och samtidigt stänger ute allt för många möjligheter kring sin studieväg. Ett bevis på detta är att ett enormt antal av examinerade gymnasielever idag läser nya kurser för att få behörighet.

Jag tror inte 5% av alla som gick mediaprogrammet på Kagg under min gymnasietid jobbar inom media.

Därför anser jag att man faktiskt på ett sätt lurar elever att tro att det finns en attraktiv arbetsmarknad i verkligheten när exempelvis mediabranschen istället är oerhört komplex.

Nej, Kalmar Gymnasieförbund gör om gör nytt, använd er istället av kreativa metoder att marknadsföra sådant som arbetsmarknaden skriker efter. Morgondagens heta jobb kommer att bestå av VVS-ingenjörer, Byggprojektledare El-ingenjörer och andra rustika jobb.

Och framförallt, dra ett streck över all er marknadsföring för att locka nya elever, den är riktigt, riktigt dålig. Morgondagens gymnasieelever kommer inte välja en utbildning genom att läsa en kvartsida i Kalmarposten eller se någon lokalklippt sjukt dålig tv-reklam som någon klåpare klippt ihop. Så här kan kommunikationen se ut istället: www.pluggmusik.se (made by Wilson för Korr i Torsås).

Eller är jag helt ute och cyklar igen?

Be Sociable, Share!

6 kommentarer

  1. Hm, delvis tycker jag allt att du är ute och cyklar. För det första kan du ju inte gärna sitta och rekommendera att alla andra ska bli rörmokare när du jobbar med media själv. Visst är det ett roligt arbete du har? Och hantverkare behöver också reklam. För det andra skulle du kunna höra med Lars Kagg hur många avgångselever från de senaste åren som jobbar inom branschen. Jag hörde siffran 80 %. Att skolorna nu gör om sina utbildningar är inget som de hittat på själva utan det sker efter krav från Skolverket och om det blir bättre eller sämre återstår att se.
    Men jag håller med dig till 100 % vad gäller den kassa gymnasiereklamen och vill gratulera till er snygga och tydligen framgångsrika korr-sida. Och när du har läst ända hit kan du väl fixa länken också, just nu leder den till ditt eget nirvana. Ha det gutt!

  2. Hej Christina! Va gutt med lite debatt. Jag förstår din poäng, och visst är det roligt att jobba med media, men det innebär ju inte att alla ska göra det. Problematiken är att inom en tioårsperiod kommer hundratusentals fyrtiotalister att pensioneras, ska dessa ersättas med redigerare, fotografer och art directors?

    Men visst det är en balansgång mellan den fria viljan och hur mycket ”staten” i det här fallet ska styra utbildningar. Jag står dock fast vid att gymnasieskolan bör vara mindre yrkesinriktad och bredare för att inte spränga broar för elever som gör ett val som i många fall grundar sig vad polarna har valt eller vad som just då är hetast för en fjortonåring.
    Jag var inte mogen för ett sådant val när jag var i den åldern och det tror jag många sympatiserar med. Dvs att jag var omogen alltså =)

  3. ”Christina”, för det första är det ju fullständigt irrelevant om Martin jobbar med media eller ej. Vidare ställer jag mig väldigt frågande till att 80 procent skulle jobba inom ”mediabranschen” – det vore intressant att höra den branschdefinitionen… Jag själv har läst på Kagg, och visst är det flera som läst media som också jobbar i ”mediabranschen”, men inte i närheten av 80 procent. Sen kan man också ställa sig frågan huruvida de som nu faktiskt jobbar med media, tvingats läsa kompletterande kurser på komvux för att kunna utbilda sig ytterligare på högskole- eller universitetsnivå..? Den viktigaste poängen Martin lyfter fram är just om skolorna skall anpassa utbildningen till vad 14-åringar vill syssla med? Som 14-åring är de flesta inte mogna att ta beslut om vad man vill jobba med, det är därför gymnasieutbildningen i största möjliga mån måste erbjuda utbildningar som är relevanta för framtida arbetsmarknad och som ger ungdomarna en bra grund att stå på. Jag har ingen kunskap hur relationen Skolverket-gymnasieskola ser ut, men jag har väldigt svårt att tro att skolverket de facto ställt ett krav om att öka antalet mediaprogram…

  4. Jag tycker ni resonerar lite svajande båda två och har därmed fingret på den ömma punkten vad gäller svensk gymnasieutbildning. Ska den vara yrkesförberedande eller studieförberedande? Just nu är det lite av varje. Det hade varit bättre att reservera gymnasiet till dem som vill läsa vidare och att skapa lärlingsutbildningar till alla praktiska yrken men nu är det inte så. En 15-åring har lika svårt att välja framtida högre utbildning som att bestämma sig för ett yrke. Jag tycker inte alls att man måste bli vad man läser till, det finns många vägskäl och vändplatser i livet. Vi får hoppas att gymnasietiden är en tid av allmän utveckling, förhoppningsvis förenad med ökad kunskap, för alla omogna ungdomar.
    Och nej Taco, Skolverket kräver inte fler mediautbildningar men har t.ex. tvingat Kagg att avskaffa utbildningen i sin nuvarande form och ändra inriktning på den. Vilket i sin tur ledde till att Jenny nu lägger upp en egen (estetisk) inriktning på media. Huruvida detta är galet eller ej har jag ingen aning om. Siffran 80 % kommer från Kaggs studievägledare.

  5. Då har vi ju lösningen här. Vi bestämmer att gymnasiet blir helt studieförberedande och näringslivet tar hand om den yrkesförberedande biten.

    Därmed läggs alla yrkesförberedande program ner och eftersom dessa utbildningar är tio gånger så dyra som en vanlig naturutbildning kan vi satsa pengarna på ännu vassare föreläsare, och studiematerial för gymnasiet. Tänk universitet på gymnasienivå.

    Skönt

  6. Vad bra, då säger vi så. Vem meddelar Björklund, du eller jag?

Lämna en kommentar