Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
12
Okt 10

Passion är nyckeln till framgång

Jag tillbringade som sagt helgen i Skåne, Gabby var en sväng i skolan och jag florerade runt på Helsingborgs gator och torg och njöt, jag njöt inte bara av det vackra höstvädret utan även av alla unika restauranger, butiker och caféer. Och det slog mig att en av dom stora skillnaderna mellan Kalmar och Helsingborg är just vår stads i många fall stora avsaknad av passion och fantasi bland just restauranger, butiker och caféer.

Nu ska jag inte dra alla Kalmars varumärken över en och samma kant, men tänk efter själv, hur många butiker i staden har egentligen den där brinnande passionen för vad dom gör? Vi som är i branschen pratar ofta om hur svårt det är att implementera nya produkter och nytt tänk i våra varumärken. Vi vet innerst inne att den stora skaran i Kalmar vill ha sås i form av bearnaise, fläskfilé och potatisgratäng. Bryggkaffe, en randig skjorta från Dressman, en skiftnyckel från Clas Ohlson, prisvärda skor från Klintheims, en helt vanlig smaklös Stureost från Konsum, en färdigskivad degig Pågenlimpa och en tacobuffé på fredagar. Så är det bara. Och det är egentligen inget fel i det, bara att det är lite skittråkigt.

Alldeles för många verksamheter i den här staden har i alla tider beställt från samma leverantörer, haft samma öppettider, samma annonser, samma readagar, samma sortiment. För man vet att det funkar. Fast hur roligt är det?

Vad är just då den stora skillnaden med exempelvis Helsingborg? Svårt att beskriva, men jag upplever att det finns en helt annan stolthet, en jargong där man helt enkelt älskar sitt yrke så mycket att man skiter i vad folk vill egentligen vill ha. Man säljer det man själv har passion för, och detta gör man genom att förmedla passionen genom att tydligt sälja sina varor med en extrem stolthet, samtidigt som man faktiskt omdevetet förändrar folks köpbeteende.

Ett exempel:
Var på ett ställe som hette Koppis, ett café som hade ett eget rosteri, smockat med folk, Charles Eames-stolar och i övrigt läckert inrett. Baristan pratade passionerat med alla kunder, lät dom tycka, smaka, lukta, engagemanget var otroligt. Spännande sallader, surdegsbröd, annorlunda kreativa kombinationer. Detta ledde till en oerhört mysig och äkta atmosfär och man kände sig extremt trygg i lokalen. Utbudet var inte särskilt stort men genomtänkt med kärlek och passion. Jag gick därifrån med ett stort leende på läpparna. Vem kan egentligen erbjuda något i närheten i Kalmar sedan Tony bommat igen?

Det finns många fler exempel, men nog om det, låt oss bli konstruktiva, hur ska vi göra för att lyfta kreativiteten i staden?

Problematiken ligger oftast i okunskap och dåligt engagemang. Egentligen borde man åka runt och beslagta nästan alla espressomaskiner på Kvarnholmen, man borde skicka all serveringspersonal på utbildning, har ni tänkt på hur mycket äldre kypare är i storstäderna, och vilken kunskap och stolthet dom besitter? Jag anser att passion är nyckeln till framgång.

Dock finns det många redan duktiga och yrkesstolta personer i staden, men ni kan också ta åt er, till er säger jag: våga bli ännu stoltare och duktigare på vad ni gör.

Om Kalmar ska vara fortsatt framåt krävs även nya spännande koncept, eller är jag helt ute och cyklar?

Jag tror stenhårt på oss 80-talister, vi är så pass sjukt bortskämda att vi kan gå på bio en tisdag, äta på restaurang en måndag, ta en drink på onsdag, dricka espresso i steget, köpa sjukt dyra och svårt designade jeans från Japan, äta sushi från magen, frossa i lagrade ostar och resa till Krakow över helgen. Snart är det vi som tar över taktpinnen på riktigt. Fan, det kommer gå åt helvete.

finns i just restauranger, butiker och caféer

Be Sociable, Share!

2 kommentarer

  1. Jag kunde inte sagt det bättre själv! Bra skrivet kring ett mycket intressant ämne! Kalmar har god potential till att vara en riktigt bra stad.

    För övrigt, trevlig blogg. Ha det bra /Sofia

Lämna en kommentar