Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
22
Nov 10

Nya företag

Inför min inspirationsföreläsning förra veckan fick jag frågan om min syn på nya företag. Att bara få den frågan, dvs att mina åsikter och tankar skulle räknas kändes sjukt stort. Och för att inte göra alltför stora utsvävningar tillkallade jag min topphemliga stab för ett samtal om ämnet. Stabens betalning, valfri meny på Burger King där också ett topphemligt möte ägde rum.

Det kommer bli allt vanligare med företag utan någon större långsiktig affärsplan. Vi kan kalla dom projektföretag som utnyttjar bubblorna i samhället. Dessa företag är lättstartade och kräver inte mycket kapital eller investeringar. Ett skrivbord och en dator med uppkoppling och du är i stort sett startklar. Företag som bygger sina verksamheter på spetskompetens inom ett särskilt område.

I IT-branschen ser vi redan prov på dessa typer av företag inom sökoptimering. Man bygger upp ett företag och säljer det relativt snabbt för att sedan starta på ny kula, man kan tro att Kalmar har blivit landets huvudstad för denna typen av verksamheter. En bransch där kundregister, branschkompetens och säljkår betyder allt med andra ord humankapital.

Åt middag med Simon Madeling under min vistelse i Stockholm. Han jobbar som mediastrateg och berättade oerhört intressant om hur dagens kommunikation bokas. Här planeras inte marknadsföring och kampanjer på lösa boliner och på lite småländsk magkänsla från en kohandlare som vi småföretagare kanske är vana vid. Här är det ren statistik som talar, med hjälp av avancerade databaser kastas olika variabler in och ut kommer svaret. Exempel: Vi har en kampanj och målgruppen är klar: tjejer, mellan 18-21 år, intresse hästar. Då ska du synas och höras i Mix Megapol och Tv3 mellan 15 och 16.00. Det säger statistiken byggd av SIFO. Frågan är om detta kommer att bli alltmer vanligt även för mindre företag i framtiden? När kan Wilson Creative redovisa ett sådant här verktyg?

För att inte tala om den nya typen av kommunikation som blir alltmer vanlig, dom sociala medierna. Med hjälp av annonsering på Facebook, Spotify och Google mm, kan du redan idag helt enkelt välja mottagare, kön, ålder, intresse, stad, postnummer. Du betalar för vad du får i form av klick, lång ifrån att dunka in en trygg kvartsida i Kalmarposten, därav inte sagt att detta skulle vara en dålig kanal, med det ska bli intressant och se hur vi lär oss hantera alla olika kanaler.

Oerhört intressant att följa 80-talisternas integration i arbetslivet samtidigt som 40-talisterna har det uttalat svårt att sälja sina verksamheter på grund av det komplexa skattesystemet i Sverige. Man sitter på fabriksbolag som har inventarier för 10-tals miljoner men omsättningen är runt miljonen, det är ingen som har råd att köpa företagen och skulle någon få för sig detta skulle ändå mer än halva vinsten skattas bort, alla blir på något konstigt vänster förlorare. Och vi vill ju fan bara jobba med media, eller hur Gymnasieförbundet?

Okej, kanske lite luddigt, men kontentan tror jag är att vi mitt i allt lätt glömmer en viktig faktor. Det kommer bli än mer viktigt med kunskap, kärlek och passion för det man gör. Tillbaka till ruta ett på något sätt, med stolthet och hantverk kommer individens och företagens framgång och självkänsla.

Imorgon köttfärslimpa på Kallskänken.

Be Sociable, Share!

3 kommentarer

  1. Snart dax för politik nu Martin, saknas på ditt CV. Skön läsning

  2. Nu gillar jag ju dina dag till dag-inlägg också, men detta inlägget är nog det mest intressanta du publicerat på bloggen. Hur utvecklar man en mindre stads företagsverksamhet? Intressant att läsa från en företagare och entreprenör, inte en politiker fast i gamla former.

Lämna en kommentar