Se fler  
Kalmarbloggar på hejkalmar.se
19
Jul 10

Möte, sommarkollektion, förbannad och bitter

Sitter själv…förlåt, ensam på mötesplasten, övergiven av mina vänner och lyssnar på Mark Knopfler. Nej, det är ingen större fara, folk har en tendens till att vara lite sletna på måndagar, den intensiva sommaren har börjat sätta spår på immunförsvar och diverse leverfunktioner. Idag kom den efterlängtade leveransen från Sir William Promotion, dvs Billy Lansdowne.

Mycket Gutt

Kallskänkens sommarkollektion är här, mycket gutt! Är du sugen på någon av t-tröjorna, kom bara in på Kallskänken, 50 spänn styck.

Intressant möte idag med Östrans VD och chefredaktör angående vårt projekt ”Konsulten” som ligger i pipeline, ett ganska unikt och vågat projekt som fick tummen upp av ledningen, all heder till Östran som verkligen vågar. Den stora skillnaden mellan Barometern och Östran idag som jag ser det förutom plånbok och storlek är att Barometern i stort sett aldrig är avsändare av något, dvs man är i stort sett med och ”sponsrar” alla typer av event genom att kohandla med annonser. Men faktum är att att dom är så stora i regionen och att dom egentligen inte behöver arrangera eller producera något själva. Problemet med detta, är att man blir dålig på att kommunicera med morgondagens konsumenter, dvs en ny hungrig generation som förhoppningsvis ska välja morgontidning. Barometern har en sådan makt i denna staden att dom styr den tryckta marknadsföringen med järnhand till rena ockerpriser, och vi ser redan många stora aktörer som väljer bort Barran mot nya leverantörer (läs Pontuz Löfgren som bytte till Kalmarposten) som göder Gota Media med flis. Oj, vad mycket politik det blev nu, är jag förbannad och bitter? Ja, lite, varför?

Jag arrangerade tillsammans med Kalmar FF Spadtaget 2009 där vi tillsammans tog spadtaget till den nya arenan den 12:e december förra året. Med väldigt små resurser behövde vi medialt utrymme för att locka folk till denna unika folkfest. Utan snack hakade Rix FM och Östran på med annonsutrymme (Även fast lokalbevakaren inofficiellt egentligen tog det första spadtaget…). Men när frågan kom till Gota Media och Barometern, behövdes först några dagars betänketid innan man levererade ett blankt nej med motiveringen att Gota Media inte ville ta ställning till arenabygget, sug på den. Frågan är, tar man ställning till ett bygge för att man publicerar en annons med Kalmar FF som avsändare? Och har man tagit ställning i mars när vi troligtvis inte kan vända oss på arenan utan att se en Gota Mediaägd skylt?

Samma typ av besvikelse drabbade mig på Kalmar FF’s födelsedag den 5:e juni i år på FF till 100. Den officiella samarbetsparten Barometern hade denna gång genom klassisk byteshandel roffat åt sig taktpinnen i 100-årsjubileet. Dagen innan hade den glada och livsviktiga nyheten om arenanamnet ”Guldfågeln” släppts och trots speluppehåll kokar stan av KFF. På morgonen, denna 5:e juni, peppad som jag är av månader med förberedelser med folkfesten, slår jag upp tidningen för att se på evenemangets heluppslag, men först möts jag av den underbart härliga rubriken: ”Vi är beredda på glåpord” som följs av en artikel som till den största delen bara handlar om hurvida man ska hantera kommande glåpord, en fantastiskt bra artikel som inte alls viglade igång arenamotståndare i staden, Grattis på födelsedagen Kalmar FF!

Och visst, jag förstår att journalistiken och det redaktionella innehållet i tidningen inte är den samma som marknadsföringen, men i min värld som egenföretagare är det ungefär som att: Köpa en helsida och annonsera om extrapris på smörgåstårta, en annons som kostar futtiga 50.000 kr, på sida 6 (typ sidan efter annonsen) har Gunnar Rockström skrivit en kreativ skjutjärnsartikel om att smörgåstårta är en överskattad, torr och alldeles för fet produkt som mest äts av lite grisrosa sommar-connys iförda träskor och linne som också speakers på allsvenska hemmamatcher. Okej, jag överdriver, men ni förstår poängen, maffia.

Så därför är jag lite bitter, trots att jag kanske är lite jävig i detta fallet, men det handlar inte bara om det, det är så gutt att vara underdog. För ni vet väl att det vänder snabbt när man möts i hissen?

By the way, ni vet väl att det näst hetaste att kasta på varandra under Stockholmsveckorna i Båstad/Visby är smörgåstårta?

Be Sociable, Share!

2 kommentarer

  1. Martin du är inte ensam när du har Mark Knopfler musik intill dig.

    Jag förstår dig, men försök att enbart bli ledsen eller bitter på det som du själv kan påverka och försöka att förändra människors beteende eftersom det ofta krävs är en betenedeförändring inifrån varje människas egen själ d.v.s. det krävs att man själv kommer till insikt och vill förändra sig själv. t.ex att man skall sluta röka det måste komma ifrån en själv.

    Martin le och var glad, tänk på att du är frisk och har levande ljus, studera ljusets låga en stund så kanske du kan känna tillförsikt.

    Ljustets låga lever sitt eget liv tills någon släcker lågans liv eller stearinet är slut och veken har gjort sitt. 🙂

    Avseende Kalmar FF så är viktigt att någon blåser lite på elden att så många som möjligt brinner för Kalmar FF rödvita bröder och därigenom ger Kalmar FF ett nytt liv. 🙂

    Ge aldrig upp Martin kämpa vidare. 🙂

  2. Owe! Tack för värmande ord, we are now up and runnin again!

Lämna en kommentar